AKTUALNOŚCI LEGISLACYJNE - LIPIEC 2016

28 lipca 2016 r. - weszły w życie przepisy ustawy z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 1020). Wchodząca w życie ustawa wprowadza ponad 160 zmian w dotychczas obowiązujących przepisach. Celem ułatwienia czytelnikom praktycznego stosowania wprowadzanych zmian publikujemy opracowany przez Pana Marka Oknińskiego tekst jednolity ustawy Prawo zamówień publicznych z zaznaczonymi wykreśleniami dotychczas obowiązujących przepisów i zakresem nowych uregulowań.

26 lipca - na posiedzeniu Rady Ministrów przyjęto założenia do reformy systemu budżetowego, przedłożone przez ministra finansów. Reforma systemu budżetowego powinna obejmować:

  • Wprowadzenie średniookresowych ram, które będą stanowić (w poszczególnych latach) podstawę do przygotowania projektu ustawy budżetowej. Średniookresowe ramy budżetowe będą podstawowym instrumentem koordynacji – w obszarze wydatków publicznych – w odniesieniu do zadań kontynuowanych i nowych.
  • Rolę podstawowego instrumentu polityki budżetowej mają odgrywać wieloletnie założenia polityki budżetowej. Dokument ten – przyjmowany przez rząd powinien określać kluczowe założenia polityki budżetowej w perspektywie średniookresowej, w tym wstępne limity wydatków na poszczególne obszary działalności państwa oraz nowe kategorie wydatków, które zostałyby sprecyzowane na kolejnych etapach planowania budżetowego. Oznacza to, że w procesie planowania budżetowego nastąpi rozróżnienie wydatków kontynuowanych (wynikających z realizacji polityk i programów rządowych) i  nowych wydatków (przeznaczonych na nowe polityki i programy). Pozwoli to na bardziej spójne i racjonalne zarządzanie stroną wydatkową budżetu państwa.
  • Redefinicję roli rządu, ministra finansów i pozostałych ministrów w procesie ustalania budżetu. Rada Ministrów powinna decydować o priorytetach wydatkowych państwa oraz o podziale środków i limitach wydatkowych. Rola ministra finansów polegać ma przede wszystkim na prowadzeniu negocjacji budżetowych w sposób zapewniający stabilność finansów publicznych i pełną kontrolę wydatków oraz realizację priorytetów rządu. Pozostali ministrowie mają zyskać większą elastyczność w wydatkowaniu przyznanych im środków.
  • Zniesienie podwójnego sposobu klasyfikowania wydatków (w układzie zadaniowym i tradycyjnym) oraz wprowadzenie jednolitej klasyfikacji o charakterze zadaniowym (programowym) i nowego podziału budżetu państwa.
  • Uporządkowanie systemów zbierania danych – sprawozdawczości budżetowej i sprawozdawczości finansowej. Sprawozdawczość budżetowa powinna koncentrować się na informacji o planowanych i wykonanych wydatkach budżetowych oraz ich efektach. Z kolei zwiększenie przejrzystości i rzetelności informacji o stanie finansów publicznych wymaga oparcia planowania, wykonania i sprawozdawczości budżetowej na informacji pochodzącej bezpośrednio z systemu rachunkowości publicznej.

26 lipca - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, przedłożony przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.

W projekcie wskazano okres, w jakim  ZUS i KRUS będą mogły żądać zwrotu nienależnie pobranego świadczenia, np. zasiłku chorobowego, macierzyńskiego czy opiekuńczego. Na podstawie obowiązujących przepisów należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń przedawniają się po 10 latach, licząc od dnia uprawomocnienia się decyzji ustalającej te należności. Oznacza to, że ZUS i KRUS nie są ograniczone jakimkolwiek terminem do wydania decyzji zobowiązującej do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń. Dlatego dodano przepis, że w przypadku osoby, która pobrała nienależne świadczenie, decyzja zobowiązująca do jego zwrotu nie może być wydana później niż w ciągu 5 lat od ostatniego dnia okresu, za który je pobrano. Oznacza to, że ograniczono okres na wydanie decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia do 5 lat od ostatniego dnia nienależnie pobranego świadczenia.

26 lipca - minister zdrowia Konstanty Radziwiłł przedstawił założenia strategii zmian w systemie ochrony zdrowia. Jak poinformował, od 1 stycznia 2018 r. nie będzie już Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ), a powstanie Urząd Zdrowia Publicznego. Ponadto, nowe regulacje zakładają, że dostęp do świadczeń zdrowotnych w publicznym systemie ochrony zdrowia będzie uprawnieniem wszystkich obywateli potrzebujących pomocy. Minister Radziwiłł poinformował, że zgodnie z założeniami pakietu regulacji, dostęp do świadczeń zdrowotnych w publicznym systemie ochrony zdrowia będzie uprawnieniem obywatelskim, „albo nawet szerzej – rezydenckim”. "Czyli każda osoba, która będzie potrzebować pomocy medycznej, ją otrzyma" – mówił minister. Konstanty Radziwiłł poinformował, że od 2018 r. planowany jest wzrost nakładów na ochronę zdrowia.

22 lipca - zakończyło się 23 posiedzenie Sejmu. W jego trakcie Sejm uchwalił sześć nowych ustaw, w tym ustawę o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego. Przewiduje ona wprowadzenie od 1 stycznia 2017 r. obowiązkowej centralizacji rozliczeń w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie podatku VAT. Oznacza to, że rozliczenia z zastosowaniem dotychczasowego modelu będą możliwe do końca 2016 r. Zmiany są konieczne w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r., który stwierdził, że jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT. Oznacza to, że gmina, jako podatnik VAT, będzie zobowiązana do rozliczania także czynności dokonywanych przez jej zakłady i jednostki budżetowe. Ustawa przewiduje, że scentralizowanie rozliczeń nastąpi „w przód”. Samorządy będą mogły jednak podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model scentralizowany – gmina rozlicza VAT jako podatnik) i same zdecydować, jaki okres objąć scentralizowanym modelem rozliczeń, składając korekty deklaracji podatkowych za wszystkie okresy rozliczeniowe, w których jednostki organizacyjne rozliczały odrębnie podatek, licząc od najwcześniejszego okresu rozliczeniowego, za jaki zostały złożone te korekty, do momentu wprowadzenia modelu scentralizowanego. Ustawa będzie teraz przedmiotem prac Senatu na posiedzeniu zaplanowanym na 3 – 5 sierpnia br.

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw. Ma on na celu wyeliminowanie niekorzystnych rozwiązań dotyczących funkcjonowania jednostek zajmujących się wspieraniem rodziny, systemem pieczy zastępczej oraz pomocą społeczną. Chodzi w szczególności o możliwość łączenia placówek opiekuńczo-wychowawczych z ośrodkami pomocy społecznej i umiejscawiania ich w jednym budynku i na jednym terenie. Nowe przepisy zmierzają też do zapewniania tym jednostkom – w sposób bardziej racjonalny – wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej. Teraz ustawa trafi do Senatu, który rozpatrzy ją na 24 posiedzeniu tej Izby zaplanowanym na 3 – 5 sierpnia 2016 r.

Sejm też senackie poprawki do nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza minimalną stawkę godzinową dla pracujących na określonych umowach zlecenia oraz o świadczenie usług, w tym samozatrudnionych. Stawka ta, zgodnie z nowelizacją, będzie corocznie waloryzowana o wskaźnik wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 1 stycznia 2017 r. minimalna stawka godzinowa ma wynosić 12 zł brutto (będzie powiększona o wskaźnik wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2017 r.). Zgodnie z nowelizacją, minimalna stawka godzinowa nie będzie dotyczyła zleceniobiorcy samodzielnie ustalającego miejsce i czas realizacji zadań, któremu przysługuje wyłącznie wynagrodzenie prowizyjne. W praktyce oznacza to, że nowe przepisy będą dotyczyć m.in. pracowników firm ochroniarskich i sprzątających, którzy mają szczególnie niskie stawki wynagrodzeń. Ponadto, w nowelizacji rozszerzono zakres uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy. PIP ma kontrolować, czy podmiot kontrolowany wypłacił minimalną stawkę godzinową. Inspekcja będzie mogła wydać polecenie wypłaty wynagrodzenia w wymaganej wysokości. Przewidziano też sankcje za naruszenie przepisów o minimalnej stawce godzinowej. Podmiot wypłacający należne wygrodzenie w wysokości niższej od obowiązującej minimalnej stawki godzinowej będzie podlegać karze grzywny od 1 tys. do 30 tys. zł. Ustawa zawiera także inne przepisy służące ochronie osób otrzymujących wynagrodzenie na najniższym poziomie. Nowelizacja m.in. likwiduje regulacje różnicujące wysokość minimalnego wynagrodzenia dla pracownika etatowego ze względu na staż pracy. Przewiduje również, że dodatek do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej nie będzie uwzględniany przy obliczaniu minimalnego wynagrodzenia dla osób zatrudnionych na etacie. Ustawa została przesłana prezydentowi do podpisu.

Kolejne posiedzenie Sejmu odbędzie się po wakacjach i jest zaplanowane na 5 i 6 września br.

ZWIĄZEK MIAST POLSKICH

22 lipca w Sokołowie podlaskim obradował zarząd Związku Miast Polskich. W posiedzeniu udział wzięła Anna Zalewska, minister edukacji narodowej. Również dlatego, że lipcowy zarząd zdominowany był przez tematykę oświatową, a w szczególności przez zapowiadaną przez rząd Beaty Szydło reformę organizacji oświaty, w tym likwidację gimnazjów.

Gimnazja miały służyć wyrównywaniu poziomów edukacji, ale tak się nie stało – przekonywała Anna Zalewska. Minister edukacji narodowej zapewniała samorządy, że z troską i szacunkiem podchodzi do zgłaszanych przez gminy postulatów. Dlatego MEN akceptuje pomysł objęcia sześciolatków subwencją szkolną, a także zapowiada uszczelnienie systemu dotowania kształcenia zawodowego dla osób dorosłych. Minister zapowiedziała też, że nowa ustawa reformująca oświatę powstanie przed Bożym Narodzeniem jako projekt rządowy z obowiązującymi konsultacjami społecznymi. Anna Zalewska wskazała również na konieczność stworzenia mechanizmów prawnych łagodzących skutki reformy dla nauczycieli, którzy będą musieli (w związku z likwidacją gimnazjów) odejść z zawodu.  Ci będą mogli znaleźć zatrudnienie w nowych zawodach, m.in. doradcy zawodowego, metodyka, asystenta dziecka – wyliczała minister Zalewska.

Natomiast przeciwko likwidacji gimnazjów wypowiadali się nie tylko przedstawiciele związku, ale także zaproszeni eksperci i przedstawiciele stowarzyszeń oświatowych.
Przemysław Krzyżanowski, wiceprezydent Koszalina i przewodniczący Komisji Edukacji Związku Miast Polskich zwracał uwagę, że samorządowcy nie są współautorami tych zmian i podczas debat wojewódzkich nikt nie rozmawiał z nimi na temat o zmiany struktury w polskiej oświacie.

Ryszard Brejza, prezydent Inowrocławia mówił natomiast o tym, że zapowiadane przez rząd zmiany to reforma pozorowana, która nic nie zmieni się poza siatką szkół. - - Mam wątpliwość, czy konieczna jest zmian strukturalna. W szkołach najważniejsze są dzieci i chodzi o to, aby przyszłe pokolenia Polaków były przygotowane do trudnych czasów – mówił prezydent Brejza.

Również Wojciech Starzyński z Fundacji „Rodzice Szkole” wskazywał, że Ważne są zmiany programowe, standardy i koncepcja, a nie liczba lat nauki. – likwidacja gimnazjów problemu nie rozwiąże – dodawał Wojciech Starzyński.

Natomiast Mariusz Tobor ekspert z firmy VULCAN wskazywał, że nikt nie policzył kosztów zapowiadanej reformy. - Zakładając, że koszty likwidacji gimnazjów będą proporcjonalne do kosztów wygaszanych wcześniej liceów profilowanych trzeba będzie wydać 1 mld zł – ostrzegał ekspert.

Jak zapowiedział prezes ZMP Zygmunt Frankiewicz stanowisko Związku w sprawie zapowiadanych zmian w oświacie Zarząd przymnie na kolejnym posiedzeniu.

W ocenie zarządu ZMP konieczna jest też pilna korekta przepisów ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Wprowadzone 1 maja br. przepisy spowodowały ogromne problemy przedsiębiorców i indywidualnych osób chcących realizować projekty inwestycyjne na nieruchomościach rolnych.

Zwłaszcza ograniczenie zbywania nieruchomości rolnych położonych w granicach specjalnych stref ekonomicznych lub w granicach miejskich stref aktywności gospodarczej i zabudowanych domami, budynkami gospodarczymi, garażami, czy też ogródkami przydomowymi, koliduje z ich przeznaczeniem oraz ogranicza znacząco rozwój gospodarczy lokalnych wspólnot samorządowych.

Zdaniem członków Zarządu ZMP, powinna być zagwarantowana swobodna sprzedaż nieruchomości rolnych, których przeznaczenie na cele inne niż rolne gwarantują również, oprócz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, także studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, ostateczna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub ostateczne pozwolenie na budowę.

Za konieczne do wprowadzenia w nowelizowanych przepisach uznano także rozwiązanie prawne przesądzające, że w stosunku do czynności prawnych przenoszących własność nieruchomości rolnych, a będących następstwem czynności podjętych przed dniem 1 maja 2016 r., stosuje się przepisy obowiązujące przed tym terminem.

Zarządu ZMP negatywnie ocenił natomiast zapisy projektu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym (PiS). Wdrożenie projektowanych zmian spowoduje niepożądane skutki społeczne i finansowe związane z realizacją usług z zakresu pieczy zastępczej i pomocy społecznej, a także ograniczy możliwości poprawy efektywności działania administracji samorządowej.

Nie ma uzasadnienia skala ograniczeń dotyczących lokalizacji w jednym budynku lub w jednej nieruchomości placówek i jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej i pomocy społecznej, jednostek oświatowych, ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, podmiotów leczniczych, jednostek wymiaru sprawiedliwości, zakładów aktywności zawodowej. W wielu miastach z powodzeniem funkcjonują w jednej lokalizacji ośrodki dla dzieci i osób starszych, co przyczynia się do tak ważnej integracji międzypokoleniowej.

Negatywną opinię zarząd ZMP wydał także na temat nowelizacji ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, ze względu na to, że proponowane rozwiązania wiążą się z nowymi zadaniami dla JST. Nie dość, że wydają się one dyskusyjne, to jeszcze dodatkowo nie zapewniono samorządom ani odpowiednich narzędzi prawnych umożliwiających ich wykonanie, ani środków finansowych. Jak wynika z treści projektu, właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca zabytku nieruchomego jest obowiązany zapewnić dostęp do zabytku nieruchomego, aby umieścić na nim znak informacyjny, ale równocześnie projektodawca nie wskazuje, w jaki sposób będzie to możliwe, jeśli wymienione osoby nie wyrażą zgody na dostęp do zabytku. W konsekwencji, wyegzekwowanie prawa do oznakowania nieruchomości wiązać się może z długotrwałym postępowaniem administracyjnym, dlatego samorządowcy z miast postulują odstąpienie od określania terminu dla samorządów na zamieszczanie znaków informacyjnych.

Zarząd Związku Miast Polskich podtrzymał też swoje stanowisko (z 2015 r.) na temat projektu rozporządzenia ministra środowiska w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów. - Gminy powinny mieć zagwarantowaną możliwie szeroką swobodę jego realizacji i dostosowania określonych rozwiązań prawnych do swojej specyfiki i uwarunkowań lokalnych. Prawodawca, w drodze ustaw i rozporządzeń, powinien ograniczyć się wyłącznie do określania celów, które gminy powinny osiągnąć, wskazując jednocześnie konsekwencje prawne ich niezrealizowania. Nie ma tym samym potrzeby szczegółowego określania sposobu realizacji tych zadań, w tym szczegółowego określania sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów komunalnych – czytamy w stanowisku.

Zarząd Związku wypowiedział się także w sprawie trybu zmiany granic gmin. - Miasta mają prawo się rozwijać, ale powinno przyjąć się zasadę, że decydujące znaczenie w procesie konsultacji dotyczących poszczególnych wniosków powinna mieć opinia mieszkańców terenu, którego dotyczy zmiana. Inne opinie, w tym KWRiST, powinny mieć charakter pomocniczy. Proponuje się również wprowadzenie takich zmian prawnych, które zapewnią przestrzeganie zasady określonej w art. 5 ratyfikowanej przez Polskę Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego („Każda zmiana granic społeczności lokalnej wymaga uprzedniego przeprowadzenia konsultacji z zainteresowaną społecznością, możliwie w drodze referendum, jeśli ustawa na to zezwala”), a także wdrożenie mechanizmu dialogu zinstytucjonalizowanego w sytuacji, gdy pojawi się spór związany ze zmianą granic – czytamy w przyjętym stanowisku.


KOMISJA WSPÓLNA RZĄDU I SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

20 lipca - odbyło się plenarne posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Obrady zdominowała dyskusja nad projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmiany granic gmin, której towarzyszył głośny protest mieszkańców podopolskich gmin, którzy bębnami i wuwuzelami protestowani przeciwko włączeniu ich do Opola. Protest wywołał, częściowo uwzględniony przez rząd wniosek Opola o powiększenie terytorium miasta. Sytuację pogorszył fakt, że Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie dzień przed posiedzeniem Komisji Wspólnej, która miała wydać opinię w tej sprawie.
W imieniu Związku Województw RP Adam Struzik, marszałek mazowiecki, zgłosił stanowczy protest i sprzeciw w sprawie rozszerzenia granic Opola wbrew woli mieszkańców przyłączanych części gmin. Również przewodniczący ZGW RP, Marek Olszewski protestował przeciwko przyjęciu rozporządzenia i uwzględnieniu wniosku Opola.
Natomiast Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich wyraził rozgoryczenie i sprzeciw wobec takiemu procedowaniu projektu rozporządzenia w sprawie zmiany granic, który powoduje, że zostaje ono przyjęte bez konsultacji i dyskusji na forum Komisji Wspólnej.
Również obecny na posiedzeniu Komisji poseł Andrzej Maciejewski, przewodniczący sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, zabrał głos w sprawie rozszerzenia granic Opola. - Źle się stało, że obok dobrych praktyk Rzeszowa i Zielonej Góry pojawiła się zła praktyka. Ale może to jest potrzebne, by się uczyć na własnych błędach. – powiedział poseł.
Przyznał, że konflikt jest olbrzymi i złożył deklarację, że sejmowa komisja może być neutralnym miejscem do dalszych rozmów zwaśnionych stron i szukania kompromisu. Zaprosił też do składania propozycji zmian w prawie, by konstruktywnie budować przyszłość.

12 lipca - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, który na kolejne trzy lata przedłuża prowizoryczne wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 marca 2014 r. (sygn. K 13/11) w sprawie wojewódzkiego systemu korekcyjno-wyrównawczego. Oznacza to, że zasady, które obowiązują w bieżącym 2016 r. będą obowiązywały nadal w latach 2017 – 2019. „Wprowadzenie nowych rozwiązań do systemu korekcyjno-wyrównawczego dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów i województw) powinno być osadzone w docelowym już systemie finansowo-gospodarczym" – czytamy w uzasadnieniu projektu. „Pozwoli to właściwie określić nowe zasady i kryteria systemu korekcyjno-wyrównawczego, uwzględniając faktyczny (po reformach) potencjał dochodowy jednostek samorządu terytorialnego, a dodatkowy czas pozwoli na wypracowanie najbardziej optymalnych rozwiązań" – przekonuje Ministerstwo Finansów.

7 lipca - zakończyło się 22 posiedzenie Sejmu. W jego trakcie posłowie uchwalili m.in. nowelizację ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ta wprowadza minimalną stawkę godzinową dla pracujących na określonych umowach zlecenia oraz o świadczenie usług, w tym samozatrudnionych. Będzie ona corocznie waloryzowana o wskaźnik wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 1 stycznia 2017 r. minimalna stawka godzinowa ma wynosić 12 zł brutto (będzie powiększona o wskaźnik wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2017 r.). Nowe rozwiązania mają przeciwdziałać nadużywaniu umów cywilnoprawnych i chronić osoby otrzymujące wynagrodzenie na najniższym poziomie. W praktyce nowe przepisy będą dotyczyć m.in. pracowników firm ochroniarskich i sprzątających, którzy mają szczególnie niskie stawki wynagrodzeń. Ponadto, w nowelizacji rozszerzono zakres uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy. PIP ma kontrolować, czy podmiot kontrolowany wypłacił minimalną stawkę godzinową. Inspekcja będzie mogła wydać polecenie wypłaty wynagrodzenia w wymaganej wysokości. Przewidziano też sankcje za naruszenie przepisów o minimalnej stawce godzinowej. Podmiot wypłacający należne wygrodzenie w wysokości niższej od obowiązującej minimalnej stawki godzinowej będzie podlegać karze grzywny od 1 tys. do 30 tys. zł. Ustawa zawiera także inne przepisy służące ochronie osób otrzymujących wynagrodzenie na najniższym poziomie. Nowelizacja m.in. likwiduje regulacje różnicujące wysokość minimalnego wynagrodzenia dla pracownika etatowego ze względu na staż pracy. Przewiduje również, że dodatek do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej nie będzie uwzględniany przy obliczaniu minimalnego wynagrodzenia dla osób zatrudnionych na etacie. Ustawa została przekazana do Senatu.

Kolejna uchwalona przez Sejm ustawa porządkuje kompetencje niektórych resortów – dotyczą one struktury działu administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo. Zgodnie z nowelizacją ustawy (o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw) dział ten będzie obejmować wszystkie sprawy rewitalizacji, z wyłączeniem spraw wynikających z realizacji polityki regionalnej w zakresie rewitalizacji obszarów zdegradowanych społecznie i gospodarczo. Przyjęte zmiany wynikają z powołania nowych resortów (Infrastruktury i Budownictwa, Rozwoju oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji) i konieczności przeniesienia niektórych uprawnień. Nowelizacja trafi do Senatu.

6 i 7 lipca - obradował także Senat, który bez poprawek przyjął m.in. ustawę o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami, która wprowadza nowe zasady wynagradzania osób zarządzających spółkami Skarbu Państwa oraz spółkami jednostek samorządu terytorialnego. A także ustawę o zmianie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, która przekazuje nadzór nad wojewódzkimi ośrodkami doradztwa rolniczego od zarządów województw do ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Poprawek senatorowie nie wprowadzili także do nowelizacji kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, która przesądza, że świadczenie 500 plus nie wlicza się do dochodu od którego uzależniony jest obowiązek alimentacyjny, a także wprowadza rozwiązania mające chronić świadczenie z programu 500 plus przed egzekucją komorniczą (wypłata świadczeń na specjalne subkonto). Ustawy te trafią teraz do podpisu Prezydenta.

6 lipca - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, przedłożony przez ministra finansów. Projektowana ustawa jest skutkiem wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej [TSUE] z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 w postępowaniu Gminy Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, którym TSUE wypowiedział się w przedmiocie możliwość uznania gminnej jednostki budżetowej prowadzącej działalność gospodarczą za podatnika VAT.

Projekt zakłada obowiązek rozliczenia podatku przez jednostki samorządu wraz z jednostkami organizacyjnymi począwszy od 1 stycznia 2017 r. oraz prawo przejścia na wspólne rozliczenia VAT przed tym dniem, po uprzednim zawiadomieniu właściwego dla siedziby jednostki naczelnika urzędu skarbowego ze wskazaniem daty rozpoczęcia rozliczeń oraz jednostek organizacyjnych objętych łącznym rozliczeniem.

Projekt obejmuje również kwestie składania korekt deklaracji za okresy rozliczeniowe poprzedzające dzień wspólnego rozliczenia VAT, w tym zagadnienia zmiany kwalifikowalności VAT w projektach unijnych wskutek odliczenia VAT uprzednio nie rozliczonego. Zgodnie z przyjętym projektem podjęcie przez samorząd decyzji o skorygowaniu swoich wcześniejszych rozliczeń z zastosowaniem wynikającego z orzeczenia TSUE scentralizowanego systemu rozliczania VAT oznaczać będzie konieczność zwrotu części środków europejskich wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.

5 i 6 lipca - odbyły się posiedzenia sejmowej Komisji ds. Energii i Skarbu Państwa, która rozpatrywała projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Zgodnie z projektem jednostki samorządu terytorialnego, które realizują roszczenia byłych właścicieli będą mogły otrzymać pomoc w formie dotacji udzielanej z Funduszu Reprywatyzacyjnego. Decyzję o przyznaniu dotacji będzie podejmował minister Skarbu Państwa. Jednocześnie posłowie zadecydowali, że środki pochodzące z dotacji nie będą mogły stanowić wsparcia dla samorządów w przypadku rozstrzygnięć zobowiązujących samorządy do zwrotu nieruchomości w naturze. Dotacja będzie zatem przysługiwać jedynie wówczas, gdy były właściciel zamiast majątku otrzyma odszkodowanie.
Posłowie zadecydowali też, że z Funduszu Reprywatyzacyjnego przekazane zostaną środki na podwyższenie kapitału zakładowego Telewizji Polskiej S.A.; Polskiego Radia S.A. oraz spółek radiofonii regionalnej. Maksymalna kwota, jaką Fundusz na ten cel będzie mógł przeznaczyć to 30 mln zł.

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa