AKTUALNOŚCI LEGISLACYJNE - KWIECIEŃ 2017

27 kwietnia - zakończyło się dwudniowe, 40 posiedzenie Senatu. W jego trakcie senatorowie przyjęli bez poprawek m.in. ustawę o inwestycjach w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra (projekt rządowy). Określa ona warunki przygotowania i realizacji inwestycji dotyczących infrastruktury zapewniającej dostęp do portu, polegających na budowie lub przebudowie toru wodnego, mających charakter strategiczny dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa. Ustawa określa także źródła finansowania inwestycji, które będą realizowane w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” na lata 2014–20.

Bez poprawek Senat przyjął także nowelizację ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (projekt rządowy). Upraszcza ona sposób finansowania realizacji zadań jednostki centralnej krajowej sieci obszarów wiejskich. Do końca 2017 r. funkcję takiej jednostki centralnej będzie pełnić fundacja programów pomocy dla rolnictwa FAPA.

Senatorowie nie wprowadzili też zmian do ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz niektórych innych ustaw (projekt rządowy). Nowelizacja zakłada, że dane w systemie informacji oświatowej będą tylko w centralnej bazie (administrowanej przez resort edukacji), przekazywane za pośrednictwem aplikacji internetowej, a nie przez bazy lokalne, administrowane przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych.

Natomiast 6 poprawek Senat wprowadził do ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody (projekt poselski). Nowela modyfikuje procedurę uzyskiwania zgody na usunięcie drzew. Umożliwia weryfikację, czy wycinka drzew i krzewów była przeprowadzona w celach niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dotychczas osoba fizyczna mogła swobodnie wyciąć drzewa lub krzewy, które rosną na jej nieruchomości, ale wyłącznie te usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nowelizacja przewiduje, że wycinka powinna zostać zgłoszona, a nieruchomości nie będzie można wykorzystywać w celu prowadzenia działalności gospodarczej przez pięć lat od dokonania zgłoszenia. W poprawkach Senat zaproponował m.in. wydłużenie z 14 do 21 dni czasu, który przedstawiciel gminy będzie miał na oględziny działki, po zgłoszeniu dotyczącym chęci wycinki drzew.

Z kolei aż z 50 poprawkami Senat przyjął ustawę o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (projekt rządowy). Zdecydował m.in., że biegli rewidenci będą mogli świadczyć dla swoich klientów niektóre usługi, które zostały wykluczone w ustawie uchwalonej przez Sejm. Ustawa określa zasady uzyskiwania uprawnień do wykonywania zawodu biegłego rewidenta, organizacji samorządu zawodowego biegłych rewidentów oraz sprawowania nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi, samorządem zawodowym, a także zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej. Nowela, stanowiąca implementację prawa UE, zastąpi dotychczasową ustawę regulującą te kwestie. Uwzględnia wymagania unijnego pakietu audytowego co do badania sprawozdań finansowych i nadzoru publicznego nad audytem, tj. wymogu, aby to organ nadzoru publicznego, a nie cały system ponosił ostateczną odpowiedzialność za nadzór, a także aby to organ nadzoru publicznego przeprowadzał kontrole systemów wewnętrznej kontroli jakości w firmach audytorskich, prowadził dochodzenia, nakładał kary i sankcje w razie niewłaściwego wykonania badań.

KOMISJA WSPÓLNA RZĄDU I SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

26 kwietnia - obradowała Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego. Bilans spotkania to 25 projektów uzgodnionych, 9 odesłanych na zespoły. Natomiast opinię negatywną otrzymał rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od stypendiów otrzymanych na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Najbardziej kontrowersyjnym z omawianych projektów był projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych. W ocenie strony samorządowej spowoduje on kolejne ograniczenie możliwości inwestycyjnych samorządu, co może oznaczać niemożność sięgnięcia po środki unijne. Projekt nie został zaopiniowany ze względu na ogromną liczbę zgłoszonych uwag. Zostanie powołany specjalny roboczy zespół, który zajmie się ich analizą.

Na zespół - po raz kolejny – odesłany został też projekt dotyczący przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

RZĄD

25 kwietnia - na posiedzeniu Rady Ministrów przyjęty został projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy umożliwią przedsiębiorcom zajmującym się dystrybucją (sprzedażą prowadzoną w ramach handlu), produkcją oraz badaniem pojazdów wykonywanie jazd testowych – bez konieczności rejestracji każdego testowanego pojazdu w urzędzie. W ten sposób zapewniona zostanie profesjonalna rejestracja pojazdów (tj. nowa forma czasowej rejestracji). Nowe rozwiązania uproszczą działalność przedsiębiorców i jednostek badawczych, odciążą ich od części obowiązków administracyjnych oraz będą służyć legalnemu użytkowaniu pojazdów w ruchu drogowym. Zgodnie z projektem noweli ustawowej, dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, motoroweru, ciągnika rolniczego lub przyczepy w celu wykonania jazdy testowej będzie profesjonalny dowód rejestracyjny wraz z profesjonalnymi tablicami rejestracyjnymi. Organem dokonującym profesjonalnej rejestracji pojazdów ma być starosta. Będzie on wydawał – po wniesieniu opłaty administracyjnej i opłaty ewidencyjnej przez podmiot uprawniony – decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdu (na okres roku), blankiety profesjonalnego dowodu rejestracyjnego (wszyscy – poza producentami – będą mogli zamówić nie więcej niż 100 sztuk) oraz profesjonalne tablice rejestracyjne. Opłata za wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów nie będzie mogła przekroczyć 100 zł, a za wydanie blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego – 20 zł. Starosta – w określonych przypadkach – będzie mógł uchylić decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów, np. gdy podmiot uprawniony przekazał blankiety profesjonalnego dowodu rejestracyjnego i profesjonalne tablice rejestracyjne innemu podmiotowi. Decyzja o uchyleniu profesjonalnej rejestracji będzie podlegać rygorowi natychmiastowej wykonalności. Możliwe będzie użycie jednego profesjonalnego numeru rejestracyjnego dla wielu pojazdów. Profesjonalny dowód rejestracyjny będzie ważny 30 dni od daty wypełnienia. Jeśli dowód ten zostanie wydany na wniosek jednostki uprawnionej lub jednostki badawczej producenta, to blankiet będzie ważny 6 miesięcy (procedury i badania homologacyjne trwają dłużej niż 30 dni). Podmiot uprawniony – w ciągu 30 dni od wygaśnięcia albo uchylenia decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdu – będzie musiał zwrócić staroście blankiety profesjonalnego dowodu rejestracyjnego, profesjonalne dowody rejestracyjne oraz profesjonalne tablice rejestracyjne.

ZWIĄZEK MIAST POLSKICH

21 kwietnia br. w Ostrowcu Świętokrzyskim obradował Zarząd Związku Miast Polskich. Na posiedzeniu samorządowcy przyjęłi pakiet projektów ustaw stabilizujących finanse JST, nad którymi pracują od początku roku zajmujący się finansami specjaliści z miast członkowskich ZMP. Zmiany dotyczą projektów ustaw: o finansach publicznych, o podatkach i opłatach lokalnych, o samorządzie gminnym, o kosztach sądowych, Kodeks postępowania administracyjnego oraz Ordynacja podatkowa. Mają one na celu m.in.: zmianę przepisów zakazujących samorządom umieszczania środków pochodzących z rządowych dotacji i subwencji, na lokatach (skala strat wynikających z tego zakazu jedynie przez same JST oraz uczelnie publiczne w latach 2010-2015 wyniosła blisko 700 mln zł), doprecyzowanie zapisów dotyczących rozliczeń środków UE oraz pojęć wolnych środków i nadwyżki budżetowej w JST czy zlikwidowania rezerwy kryzysowej w zamian za zwiększoną rezerwę ogólną. Zapisy zaproponowane przez samorządowców mają również poprawić możliwości zaciągania zobowiązań dłużnych przez JST, znieść obowiązek płacenia „samemu sobie” podatków i opłat, zwolnić gminy z obowiązku uiszczania opłat sądowych (nie dotyczy działalności gospodarczej) czy wprowadzić procedury umożliwiającej kontrolę przekazywanych gminom wpływów z podatków od spadków i darowizn czy od czynności cywilnoprawnych.

Zarząd ZMP przyjął także dwa stanowiska.

Pierwsze dotyczące projektowanych przez Ministerstwo Rozwoju i Finansów zmian w ustawie o finansach publicznych (nr wykazu prac legislacyjnych rządu UD 229). – Resortowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych zawiera propozycje zmian, które należy ocenić pozytywnie. Należy do nich regulacja w zakresie art. 242,wyłączająca wolne środki w rozumieniu art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy z reguły dotyczącej zrównoważenia budżetu bieżącego jst oraz część regulacji z art. 243 umożliwiających samorządom przeprowadzenie restrukturyzacji zadłużenia. Jednak analiza innych proponowanych zapisów budzi poważne wątpliwości, które powodują, że projekt, jako całość, opiniujemy negatywnie. W szczególności dotyczy to regulacji z art. 243 wyłączającej dochody ze sprzedaży majątku z indywidualnego wskaźnika zadłużenia, która ograniczy możliwości rozwojowe wielu jednostek samorządu terytorialnego – czytamy w stanowisku. Jednocześnie Zarząd ZMP zaproponował własny projekt ustawy dotyczący poprawienia relacji określonej w art. 243, tak aby otrzymane wyniki w sposób miarodajny określały możliwości JST do zaciągania zobowiązań dłużnych link do projektu:

http://zmp.poznan.pl/uploads/attachment/file/1247/projekt_zmiany_w_art._243_ufp.pdf

Drugie dotyczące postulowanych przez ZMP zmian w podatku od nieruchomości. Przyjęte przez zarząd postulaty niezbędnych zmian w podatku od nieruchomości dotyczą:

  • wprowadzenia jednoznacznych definicji przedmiotów opodatkowania w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, bez odnoszenia się do innych aktów prawnych,

  • zwiększenia autonomii gmin w ustalaniu stawek opodatkowania (art. 168 Konstytucji),

  • zwiększenia możliwości strefowania podatku od nieruchomości gruntowych, zarówno na obszarze gminy jak i w skali kraju,

  • wprowadzenia zasady, że grunty są opodatkowane zgodnie z ich przeznaczeniem określonym w prawie miejscowym, tzn. miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,

  • odejścia od dzisiejszych, nieracjonalnych i odbiegających od dobrej praktyki światowej szczegółowych regulacji dotyczących trybu ustalania wymiaru podatku, doręczania decyzji oraz zasad płatności, które podnoszą wielokrotnie koszty administrowania tym podatkiem.

SENAT

21 kwietnia - zakończyło się dwudniowe, 39. posiedzenie Senatu. W jego trakcie – bez poprawek – przyjęta została ustawa o zmianie ustawy o repatriacji, która ma usprawnić proces repatriacji, senatorowie przyjęli w wersji uchwalonej przez Sejm. Nowela zmienia definicję repatrianta i procedurę przyznawania wizy krajowej w celu repatriacji. Przewiduje ustanowienie pełnomocnika rządu ds. repatriacji i utworzenie Rady ds. Repatriacji, czyli organu opiniodawczo-doradczego pełnomocnika rządu ds. repatriacji, a także tworzenie ośrodków adaptacyjnych dla repatriantów, które mają zapewniać im m.in. kursy języka polskiego, prowadzone przez organizacje społeczne, stowarzyszenia lub inne osoby prawne wyłonione w otwartym konkursie ofert. Repatriant będzie umieszczany w ośrodku, nadzorowanym przez pełnomocnika ds. repatriacji, na podstawie jego decyzji na 3‒6 miesięcy. Ustawa wprowadza także nową formę pomocy finansowej, udzielanej przez pełnomocnika po opuszczeniu przez repatrianta ośrodka adaptacyjnego, na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Wsparcie w wysokości do 25 tys. zł będzie można przeznaczyć na dopłatę do zakupu mieszkania lub dopłatę do czynszu wynajmowanego mieszkania. Gminie, która zapewni lokal mieszkalny repatriantowi, zostanie udzielona jednorazowa dotacja z budżetu państwa do 25 tys. zł na repatrianta.

Bez poprawek Senat przyjął też ustawę o zatrudnianiu pracowników tymczasowych oraz niektórych innych ustaw, wprowadzającą większą ochronę ciężarnych wykonujących pracę tymczasową. Ich umowy będą przedłużane przez daną agencję pracy tymczasowej do dnia porodu, jeżeli pracownica ma co najmniej 2-miesięczny łączny okres skierowania do wykonywania pracy tymczasowej. Dzięki temu po porodzie kobieta otrzyma zasiłek macierzyński. W noweli doprecyzowano też przepisy dotyczące prac, których nie można powierzać pracownikom tymczasowym. Na pracodawcę nałożono obowiązek prowadzenia ewidencji osób wykonujących pracę tymczasową na podstawie umów o pracę i umów prawa cywilnego. Za nieprzestrzeganie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę może grozić grzywna w wysokości do 5 tys. zł. Nowela zobowiązuje też marszałków województw do sprawdzania raz na kwartał, czy agencje pracy tymczasowej nie zalegają z opłacaniem obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne pracowników.

Senat odrzucił też wniosek o odrzucenie ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne. Nowela wprowadza ograniczenia demograficzne i geograficzne dla nowo tworzonych aptek. Zakłada m.in., że zezwolenie na prowadzenie apteki będą mogli uzyskać farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu prowadzący 1-osobową działalność gospodarczą, a także spółki jawne lub partnerskie, których przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie aptek. Wspólnikami w tych spółkach muszą być farmaceuci mający prawo wykonywania zawodu.

Ponadto senatorowie zdecydowali o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Proponowana nowelizacja polega na objęciu ustawą ‒ pozostających dotychczas poza jej zakresem ‒ m.in. nazw szkół, szpitali, instytucji kultury, osiedli oraz pomników propagujących ustrój totalitarny.

SEJM I SENAT

12 kwietnia br. w Sejmie odbyła się Konferencja - Cyberbezpieczeństwo w jednostkach samorządu terytorialnego. Zorganizowała ją sejmowa Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Związek Powiatów Polskich oraz Związek Miast Polskich. O stanie bezpieczeństwa informatycznego polskich samorządów mówił Jan Maciej Czajkowski, współprzewodniczący ze strony samorządowej Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. - Problem cyberbezpieczeństwa jest konsekwencją informatyzacji. Wraz z rozwojem technologii, doskonalą się także działania hakerów – mówił Jan Maciej Czajkowski. - Zagrożeń jest wiele, bo samorządy tworzą zarówno własne bazy danych, jak i wprowadzają dane do rejestrów centralnych - wskazywał.

Problemem w skutecznej walce z hakerskimi atakami są przede wszystkim ograniczone środki finansowe, jakie JST mogą na cyberbezpieczeństwo przeznaczyć. Dlatego w ocenie Jana Macieja Czajkowskiego warto rozważyć możliwość wprowadzenia wsparcia centralnego dla samorządów. To, co zdaniem eksperta w relacjach rządowo – samorządowych z pewnością można robić, to prowadzić działania edukacyjne – szkolenia, standardy, wytyczne. - To bardzo ważne, bo 90 proc. problemów związanych z cyberatakami wywołanych jest czynnikiem ludzkim – uzasadniał Jan Maciej Czajkowski.

RADA MINISTRÓW

11 kwietnia br. na posiedzeniu Rady Ministrów przyjęty został projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt, która zmienia także przepisy Kodeksu karnego. Projekt przewiduje m.in. zaostrzenie kar za zabijanie zwierząt i znęcanie się nad nimi. Górna granica kary za zabicie zwierząt i znęcanie się nad nimi zwiększy się z 2 do 3 lat pozbawienia wolności, a w przypadku działania ze szczególnym okrucieństwem – z 3 do 5 lat. Dodatkowo, w przypadku skazania za przestępstwo przeciwko zwierzętom sąd będzie musiał każdorazowo orzec nawiązkę na cel związany z ochroną zwierząt. Nawiązka będzie wynosiła od 1 do 100 tys. zł. Nowe przepisy wydłużają - z 10 do 15 lat - czas, na jaki będzie można orzec zakaz posiadania zwierząt i zakazy wykonywania zawodów, prowadzenia działalności lub wykonywania czynności wymagających zezwolenia, które są związane z wykorzystywaniem zwierząt lub oddziaływaniem na nie. Ponadto, projekt umożliwia orzekanie przez sąd przepadku przedmiotów pochodzących bezpośrednio z przestępstwa lub przedmiotów, które służyły lub były przeznaczone do popełnienia przestępstwa, również wtedy, gdy nie stanowią one własności sprawcy. Orzeczenie przepadku przedmiotów nie stanowiących własności sprawcy zostało jednak uzależnione od świadomości lub zawinionej nieświadomości właściciela lub innej osoby uprawnionej, że przedmioty te mogą zostać użyte do popełnienia przestępstwa. Rozwiązanie to uwzględnia wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Projekt przewiduje, że znowelizowane przepisy będą obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

ORGANIZACJE SAMORZĄDOWE

12 kwietnia br. Zygmunt Frankiewicz, prezes Związku Miast Polskich oraz Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich ogłosili komentarz do podjętych przez miasta Zgierz, Wysokie Mazowieckie oraz Augustów decyzji o wystąpieniu ze Związku. Decyzje te zostały uzasadnione „upolitycznieniem działań ZMP”.

- W ciągu ostatnich 26 lat funkcjonowania samorządności i Związku, stany napięcia z rządami zdarzały się wielokrotnie. Do tej pory jednak nigdy nie było tak szeroko zakrojonej, niebezpiecznej i negatywnej polityki centrum wobec reprezentantów lokalnych wspólnot (ograniczenie podstawowych praw obywatelskich, centralizacja, dyskredytowanie), dlatego faktycznie postępuje radykalizacja w naszym środowisku, o czym świadczy atmosfera Forum Samorządowego w Warszawie, 16 marca, w którym udział wzięło ok. 1,6 tysiąca samorządowców z całego kraju. Uczestnicy byli jednomyślni - rządzący swoją postawą chcą zniszczyć dotychczasowe osiągnięcia samorządów. Nasza skuteczność w konfliktach z rządem, których doświadczają również reprezentacje samorządów w innych krajach, odpowiada średniej w Europie i oscyluje około 40% spraw załatwionych. Siła Związku zależy też od liczby miast członkowskich, więc z żalem przyjmujemy wiadomości o wystąpieniach miast ze Związku - wynikających głównie z przesłanek politycznych - co osłabia naszą korporację. Z zadowoleniem przyjmujemy natomiast, że są miasta, takie jak - Przedbórz, Krosno, Wodzisław Śląski, Biała Piska, Krynica Morska i Ustrzyki Dolne, które do nas przystępują i chcą uczestniczyć we wspólnym, solidarnym budowaniu zdecentralizowanego państwa oraz obronie idei samorządności. Podkreślić trzeba, że dążąc do rozwoju miast polskich, Związek podejmował i podejmuje równocześnie wiele przedsięwzięć, które realizuje wspólnie z rządzącymi. Dzięki takiej współpracy, szczególnie z Ministerstwem Rozwoju, powstał projekt ustawy o rewitalizacji, o polityce miejskiej oraz jest i było wdrażanych kilka projektów, np. wzmacniających partnerstwa samorządowe czy publiczno-prywatne. Przykładów owocnego i satysfakcjonującego współdziałania Związku z poszczególnymi ministerstwami jest więcej (np. udział w pracach nad projektem Kodeksu Urbanistyczno-Budowlanego, silne poparcie dla Planu Morawieckiego). Dlatego trudno się zgodzić ze stwierdzeniami, które padają w przestrzeni medialnej i internetowej, że Związek jest obecnie w stanie wojny z rządem… Związek broni tylko idei samorządności, która jest poważnie zagrożona. Robił to zawsze i będzie robił, niezależnie od tego, kto będzie jej zagrażał – czytamy w komentarzu.

Więcej na http://zmp.poznan.pl/aktualnosci/zwiazek-walczy-z-centralizacja-nie-z-rzadem

ZWIĄZEK MIAST POLSKICH

6 i 7 kwietnia br. w Piotrkowie Trybunalskim odbyła się konferencja pt. „Wyzwania dla budżetów samorządowych – zarządzanie w trudnej sytuacji: Stabilizacja finansów, strategie ubezpieczeniowe, minimalizacja ryzyk inwestycyjnych”. Organizatorami konferencji było miasto Piotrków Trybunalski, Firma EIB oraz Związek Miast Polskich. W jej trakcie omówione zostały m.in. przygotowywane przez ZMP projekty siedmiu ustaw stabilizujących finanse miast. Propozycje te obejmują zmiany w ustawach: o finansach publicznych oraz o zarządzaniu kryzysowym; podatkach i opłatach lokalnych; samorządowych ustawach ustrojowych (powiatowej, gminnej i wojewódzkiej); o kosztach sądowych w sprawach cywilnych; kodeksie postępowania administracyjnego oraz ordynacji podatkowej. Pakiet omówił Ryszard Reszke, skarbnik miasta Gliwice. Kolejną dyskusję na temat projektów zaplanowano na 24 – 25 maja br., podczas konferencji BGK w Warszawie.

7 kwietnia - zakończyło się 39, trzydniowe posiedzenie Sejmu. W jego trakcie posłowie przeprowadzili m.in. pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy nowelizującej ustawę o regionalnych izbach obrachunkowych (druk sejmowy nr 1409). W projekcie zaproponowano rozwiązania mające na celu wzmocnienie kontrolnej i pomocniczej wobec samorządu terytorialnego funkcji regionalnych izb obrachunkowych. Zaproponowane w projekcie zmiany dotyczące funkcjonowania oraz organizacji regionalnych izb obrachunkowych przyczynią się do zwiększenia skuteczności działań nadzorczych i kontrolnych izb, co pozwoli na szybszą i proporcjonalną reakcję w coraz częstszych sytuacjach pogarszającego się stanu finansów poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. W projekcie zaproponowano szereg zmian dotyczących funkcjonowania oraz organizacji regionalnych izb obrachunkowych. Najistotniejsze z nich to np.:

  • objęcie procedurą nadzorczą uchwał zmieniających uchwałę budżetową, a także uchwał w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany,

  • stworzenie instrumentu pozwalającego prezesowi izby na możliwość poinformowania właściwego organu sprawującego nadzór nad kontrolowaną jednostką o fakcie braku zawiadomienia przez kontrolowaną jednostkę o wykonaniu wniosków pokontrolnych bądź o nieuzasadnionym ich niewykonywaniu (niezbędne w szczególności w sytuacjach powtarzającego się, uporczywego niewykonywania wniosków pokontrolnych),

  • wprowadzenie obowiązku powiadamiania przez regionalne izby obrachunkowe -w związku z prowadzoną działalnością nadzorczo-kontrolną organów ścigania o uzasadnionym podejrzeniu przestępstwa lub wykroczenia,

  • powoływanie komisji konkursowych przeprowadzających konkursy na prezesów izb -przy Prezesie Rady Ministrów, nie zaś jak dotychczas-w ramach regionalnej izby obrachunkowej. Pozwoli to na bezstronny wybór najlepszego kandydata na prezesa,

  • umożliwienie nadania przez Prezesa Rady Ministrów rygoru natychmiastowej wykonalności dodatkowej decyzji o odwołaniu prezesa izby. Mechanizm ten zagwarantuje natychmiastową reakcję w sytuacjach zaistnienia w regionalnej izbie obrachunkowej dysfunkcji.

Projekt zakłada także, iż rozstrzygnięciom nadzorczym podejmowanym w sytuacji braku skuteczności organów samorządowych w wykonywaniu zadań publicznych (ustanowienie zarządu komisarycznego) oraz wydawanych w sytuacji powtarzającego się naruszania prawa przez organ wykonawczy (rozwiązanie lub jego odwołanie), będzie mógł być nadawany, pod określonymi warunkami, rygor natychmiastowej wykonalności.

Na tym samym posiedzeniu Sejm rozpatrzył poprawki Senatu wniesione do nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska, które dotyczą procedur powoływania członków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Wniesione przez Senat, a zaaprobowane przez posłów poprawki przywracają rozwiązanie, zgodnie z którym w radzie nadzorczej NFOŚiGW zasiadać będzie 2 przedstawicieli Strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Przyjęto także zasadę, że wynagrodzenia członków rad nadzorczych wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej określać będą wojewodowie.

KOMISJE SEJMU

6 kwietnia - sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wysłuchała informacji ministrów: rolnictwa oraz infrastruktury nt. zadań związanych z poprawą infrastruktury drogowej i wodno-kanalizacyjnej na terenach wiejskich. Z przedstawionych informacji wynika, że 36% dróg lokalnych w Polsce jest w stanie złym, a 35% w stanie niezadowalającym. Zły stan techniczny dróg lokalnych wymaga stworzenia systemu wsparcia finansowego z budżetu państwa, szczególnie jeśli chodzi o poprawę jakości dróg powiatowych i gminnych. Minister Infrastruktury i Budownictwa asygnuje na wsparcie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego środki w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019, łącznie 3,8 mld zł, oraz w ramach rezerwy subwencji ogólnej – ponad 335 mln zł w roku 2017. Przedstawiciele rządu poinformowali członków Komisji, że na koniec 2015 r. na obszarach wiejskich istniało ponad 241 tys. km sieci wodociągowej i prawie 93 tys. km sieci kanalizacyjnej. Najdłuższa sieć wodociągowa znajduje się na terenie województwa mazowieckiego, a najkrótsza w województwie lubuskim. Najdłuższą sieć kanalizacyjną posiada województwo podkarpackie, najkrótszą województwo podlaskie.

5 kwietnia - sejmowa Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii rozpatrzyła informację Ministra Cyfryzacji na temat projektu eDowód – przedstawienie projektu i harmonogramu jego wdrożenia oraz o współpracy Ministerstw: Cyfryzacji, Zdrowia oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakresie wymiany dowodów osobistych. Implementacja dowodu z warstwą elektroniczną (e-Dowodu) była częścią projektu pl.ID, ale nie została ona zrealizowana w uzgodnionym z Komisją Europejską terminie. Dlatego projekt pl.ID otrzymał status projektu niefunkcjonującego i aby uniknąć konieczności oddania 85% już poniesionych kosztów kwalifikowanych (czyli 148 mln złotych), musi dostarczyć rezultaty – czyli umożliwić rozpoczęcie wydawania e-Dowodów do końca marca 2019 r. Nowy elektroniczny dowód osobisty będzie w sposób jednoznaczny i niezaprzeczalny potwierdzał tożsamość obywatela, będzie też służył do uwierzytelnienia w e-usługach administracji publicznej oraz do podpisywania dokumentów w cyfrowym świecie. Oprócz tego będzie posiadał aplikację ICAO (dokument podróży z cechą biometryczną „zdjęcie twarzy”) i pozwalał potwierdzać obecność w placówkach służby zdrowia.

5 kwietnia - sejmowa Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli „Spełnianie wymogów określonych dla uzdrowisk”. Informację przedstawili: wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli – Ewa Polkowska oraz dyrektor Delegatury NIK w Szczecinie – Jarosław Staniszewski. Głównym celem kontroli była ocena, czy gminy posiadające status uzdrowiska spełniają wymogi określone dla uzdrowisk. Badano m.in. kwestie: przestrzegania w strefach ochrony uzdrowiskowej zakazów określonych w art. 38a ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym, realizacji przez gminy uzdrowiskowe zadań własnych związanych z zachowaniem funkcji leczniczych uzdrowiska, sprawowania przez Ministra Zdrowia i wojewodów nadzoru nad lecznictwem uzdrowiskowym. Kontrolą objęto Ministerstwo Zdrowia, 3 urzędy wojewódzkie i 8 gmin, na terenie których znajdowało się 10 miejscowości posiadających status uzdrowiska. Żadna z kontrolowanych miejscowości nie spełniała wymogów środowiskowych określonych dla uzdrowisk. Zastrzeżenia dotyczyły przekroczonych dopuszczalnych norm hałasu i jakości powietrza. Nadzór Ministra Zdrowia był nieskuteczny i nieweryfikujący spełniania wymogów określonych dla uzdrowisk.

RADA MINISTRÓW

4 kwietnia - na posiedzeniu Rady Ministrów przyjęto m.in. dokument Przegląd systemów wsparcia rodzin. Program 500 + funkcjonuje od 1 kwietnia 2016 r. Na drugie i kolejne dziecko wypłacane jest 500 zł miesięcznie do ukończenia przez nie 18 roku życia – bez względu na dochód osiągany w rodzinie. Na pierwsze dziecko pieniądze wypłacane są po spełnieniu kryterium dochodowego – gdy nie zostanie przekroczone 800 zł netto na osobę lub 1200 zł netto w przypadku dziecka niepełnosprawnego. Rząd nie będzie zmieniał podstawowych zasad funkcjonowania programu. W 2016 r. (od kwietnia do końca roku) na realizację programu wydano ponad 17 mld zł, w 2017 r. będzie to 23,1 mld zł. Programem objętych jest ponad 3,8 mln dzieci.

PREZYDENT RP

4 kwietnia - Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 9 marca 2017 r. o związku metropolitalnym w województwie śląskim. Po spełnieniu przewidzianych ustawą wymogów, metropolia w woj. śląskim powinna powstać 1 lipca 2017 r., a zacząć działać 1 stycznia 2018 r.

 

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa