Październik 2017

AKTUALNOŚCI LEGISLACYJNE - PAŹDZIERNIK 2017

27 października - trzeciego dnia 50. posiedzenia Sejmu uchwalonych zostało 17 ustaw. Wśród nich znalazła się ustawa o finansowaniu zadań oświatowych. Jej przepisy dotyczą uporządkowania dotychczasowych rozwiązań i wprowadzenie nowych m.in. w zakresie: dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej, dotacji z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, subwencji oświatowej, finansowania świadczeń o charakterze socjalnym, a także w zakresie czasu pracy nauczycieli, awansu zawodowego oraz oceny pracy, uprawnień związanych z rodzicielstwem, urlopów.

Kolejną, uchwaloną ustawą była ustawa o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej zakłada powołanie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE) jako publicznej sieci telekomunikacyjnej, dzięki której od 2018 r. szkoły podstawowe i ponadpodstawowe zaczną otrzymywać bezpłatny dostęp do szerokopasmowego Internetu na poziomie 100 Mb/s.

Natomiast uchwalona 27 października br. nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zakłada, że organy podatkowe gmin będą zobowiązane do corocznego sporządzenia sprawozdania podatkowego na temat podatków: od nieruchomości, rolnego i leśnego. Sprawozdanie będzie przekazywane ministrowi rozwoju i finansów.

Nowelizacja ustawy o ewidencji ludności wprowadzi uchylenie przepisów związanych ze zniesieniem obowiązku meldunkowego. Polscy obywatele będą mieć możliwość dokonywania wszystkich czynności z zakresu obowiązku meldunkowego w formie elektronicznej, bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie.

Posłowie uchwalili także nowelizację ustawy o samorządzie gminnym. Regulacja ta wprowadza rozwiązania prawne, które przewidują, że nowa jednostka powstała w wyniku połączenia dwóch (lub więcej) innych jednostek staje się ich prawnym następcą. Ustawa rozwiąże również kwestię obowiązywania uchwalonych dotychczas aktów prawa miejscowego (np. statutów jednostek pomocniczych, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, itp.) na terytorium gminy powstałej w efekcie połączenia.

27 października 2017 r. Sejm uchwalił także nowelizację ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Nowelizacja ta odbiera gminom kompetencję do zatwierdzania taryf opłat za wodę i ścieki pozostawiając pełnię odpowiedzialności gmin za realizację zadania polegającego na zbiorowym odprowadzaniu ściegów i zaopatrzeniu w wodę ludności. Zgodnie z nowelizacją taryfy – raz na trzy lata – zatwierdzać będzie państwowy regulator – jednostka organizacyjna Wód Polskich. Jak podkreślają samorządowcy projekt może spowodować, że koszty podwyżki opłat za korzystanie z wody, które po utworzeniu Wód Polskich staną się prędzej czy później faktem, zostaną przerzucone z odbiorców na jednostki samorządu terytorialnego. To może mieć zaś negatywny wpływ na stan ich finansów, możliwości inwestycyjne, czy chociażby zadłużenie.

KOMISJA WSPÓLNA RZĄDU I SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

25 października - obradowała na plenarnym posiedzeniu Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego. Posiedzenie zdominowała sprawa skierowania do Sejmu – bez czekania na opinię KWRiST – projektu ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Współprowadzący obrady Andrzej Porawski, sekretarz strony samorządowej poinformował, że samorządowcy wnieśli do marszałka sejmu o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu, wskazując na skierowanie go bez opinii KWRiST oraz niezgodności projektu z Konstytucją RP. Projekt ingeruje bowiem w realizację zadania własnego, pozbawia JST kompetencji dotyczących np. ustalania cen wody i ścieków, a także wprowadza nadzór nazwany „specjalistycznym”, szerszy niż kryterium legalności, o którym mówi Konstytucja.

Wiele emocji strony samorządowej KWRiST wzbudziły słowa wypowiedziane publicznie przez Mariusza Błaszczaka, ministra spraw wewnętrznych i administracji, mówiące o tym, że samorządy nie sprawdziły się w czasie nawałnic i nie można na nich polegać – w przeciwieństwie do służb państwowych. Samorządowcy poczuli się nimi dotknięci. Przyznają, że w niektórych przypadkach zdarzyły się potknięcia po ich stronie, ale JST w całej Polsce wykazały olbrzymią solidarność z mieszkańcami i samorządami dotkniętymi skutkami nawałnic. Niedociągnięcia były także i po stronie służb podawanych przez szefa WSWiA jako wzór.

Strona samorządowa nie wydała pozytywnej opinii projektowi ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw. Samorządowcy uważają, że należy utrzymać dotychczasowy system, w którym koncesja jest uzgadniana z gminami nie tylko w fazie początkowej, ale też przy jej zmianach, a plan ruchu – opiniowany. Tymczasem projekt pozwala na uproszczenie tej procedury w stosunku do zmian istniejących już koncesji polegających na ich wydłużaniu.

Kolejną kwestią, którą omówiono podczas spotkania były planowane podwyżki dla nauczycieli. Samorządowcy chcieli o nich rozmawiać, gdyż nie są przekonani, czy rzeczywiście wystarczy pieniędzy na to, aby samorządy mogły je wypłacić wszystkim pedagogom. Strona samorządowa KWRiST zwracała uwagę, że system finansowania oświaty sprawia, że wielu samorządach subwencja oświatowa będzie niższa w 2018 r. niż roku bieżącym. – Z przesłanych nam wyliczeń środków na podwyżki dla nauczycieli po prostu nie widać – argumentowali samorządowcy. W odpowiedzi na te wątpliwości Grzegorz Pochopień, zastępca dyrektora Departamentu Strategii i Współpracy Międzynarodowej MEN wyjaśnił, że zapowiadane zmiany rozpoczną się od 1 kwietnia 2018 r. Wtedy nauczyciele dostać mają 5 – procentowe podwyżki. Kwota bazowa od 1 kwietnia przyszłego roku będzie więc wynosiła 2890, 57 zł. W ślad za podwyżkami została konsekwentnie zwiększona część oświatowa subwencji ogólnej.

RADA MINISTRÓW

24 października - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018 (ustawa okołobudżetowa). Najważniejsze propozycje rozwiązań to:

  • utrzymanie na poziomie ustalonym na 2017 r. podstawy naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz świadczeń socjalnych dla nauczycieli, emerytów i rencistów – byłych żołnierzy i funkcjonariuszy służb mundurowych, a także pracowników uczelni publicznych; „zamrożenie” maksymalnych wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami oraz podmiotami prawnymi;

  • „zamrożenie”, co do zasady, na poziomie 2017 r. lub na poziomie planu finansowego na 2018 r. ujętego w projekcie ustawy budżetowej na 2018 r., funduszu wynagrodzeń w jednostkach i podmiotach prawnych sektora finansów publicznych;

  • ze środków funduszu pracy finansowane będą staże podyplomowe lekarzy, lekarzy dentystów oraz szkolenia specjalizacyjne lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych;

  • przedłużone zostaną na 2018 r. rozwiązania dotyczące bardziej efektywnego systemu wspierania ze środków funduszu pracy wynagrodzeń pracowników powiatowych urzędów pracy (zachowane zostanie powiązanie między przekazywanymi środkami a uzyskiwaną efektywnością działań urzędów pracy związanych z aktywizacją zawodową bezrobotnych).

Ponadto projekt planuje umożliwić finansowanie w ramach wydatków obronnych działań podejmowanych przez Ministerstwo Zdrowia związanych z zapobieganiem negatywnym skutkom deficytu pilotów w Śmigłowcowej Służbie Ratownictwa Medycznego oraz modernizacją samolotowego zespołu transportowego w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym w Warszawie;

Analogicznie, jak w latach ubiegłych, stosowana będzie regulacja umożliwiająca elastyczne planowanie środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli w budżecie ministra edukacji narodowej oraz budżetach wojewodów.

Na tym samym posiedzeniu rząd zaakceptował także projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2017 (ustawa okołobudżetowa). Projekt przewiduje m.in. utworzenie rezerwy celowej na zakup wyposażenia gabinetów profilaktyki zdrowotnej w szkołach publicznych (podstawowych i średnich), zapewniających uczniom poprawę jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej (udzielanych przez pielęgniarkę lub higienistkę szkolną). Rezerwa (ok. 88 mln zł) zostanie podzielona między wnioskujące jednostki samorządu terytorialnego prowadzące szkoły publiczne, najpóźniej do 15 grudnia 2017 r.

24 października rząd przyjął także projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją. Zgodnie z projektem skrócenie z 50 do 10 lat okresu przechowywania przez pracodawcę dokumentacji osobowej i płacowej ma dotyczyć wszystkich pracowników i zleceniobiorców zatrudnionych od 1 stycznia 2019 r. Skrócenie tego okresu będzie możliwe dzięki przekazywaniu na bieżąco do ZUS w imiennych raportach miesięcznych (ZUS RCA) wszystkich danych (pracowników i zleceniobiorców) niezbędnych do ustalenia prawa do wybranego świadczenia emerytalnego lub rentowego i jego wysokości. Dane te, obejmujące przede wszystkim informacje o wypłaconym przychodzie, będą zapisywane na koncie ubezpieczonego. Pracodawca będzie mógł również skrócić okres przechowywania dokumentacji pracowników lub byłych pracowników, którzy nawiązali stosunek pracy po 1998 r. a przed 1 stycznia 2019 r. Będzie to możliwe po złożeniu oświadczenia o zamiarze przekazania za te osoby raportu informacyjnego, który będzie zawierał informacje niezbędne do wyliczenia emerytury lub renty. Zgodnie z projektem możliwe będzie także prowadzenie oraz przechowywanie dokumentacji osobowej i płacowej w postaci elektronicznej. Jeśli pracodawca wybierze formę elektroniczną, nie będzie już musiał przechowywać dokumentacji w postaci papierowej. Jednak pracodawca nadal będzie mógł prowadzić i przechowywać dokumentację w formie papierowej. Wybór formy zawsze będzie należał do niego. Ponadto projekt przewiduje, że preferowaną formą wypłaty wynagrodzenia ma być forma bezgotówkowa, a nie jak obecnie – gotówkowa.

Z ORGANIZACJI SAMORZĄDOWYCH

20 października - zakończył się XVII Kongres Gmin Wiejskich zorganizowany przez Związek Gmin Wiejskich RP. Kongres odbył się w Ossie, wzięło w nim udział około 800 uczestników. Pierwszego dnia Kongresu odbyły się trzy równoległe panele: Panel Wójtów i Burmistrzów, Forum Skarbników, Forum Radnych i Przewodniczących Rad a także IV Forum otwarte. Przedstawiciele samorządów rozmawiali między innymi o gospodarowaniu przestrzenią, ze szczególnym uwzględnieniem stanu prac nad kodeksem urbanistyczno-budowlanym a także o gospodarowaniu nieruchomościami w kontekście nowych i planowanych aktów normatywnych. Omówiona została również ustawa krajobrazowa w praktyce - jej cele, korzyści i wdrożenie.

Tematem obrad Wójtów i Burmistrzów była także Ogólnopolska Sieć Edukacyjna oraz nowa ustawa Prawo Wodne. Forum Radnych i Przewodniczących Rad obejmowało zagadnienia związane między innymi ze społeczeństwem obywatelskim, inicjatywą uchwałodawczą rady i obywateli oraz z nowymi technologiami w pracy radnych.

O przewidywanych zmianach w indywidualnym wskaźniku zadłużenia i samorządowym podatku VAT po centralizacji oraz o podatku od nieruchomości rozmawiali uczestnicy Forum Skarbników. W tym panelu poruszono także kwestie finansowania inwestycji na obszarach wiejskich i to jaką rolę odgrywają w nim krajowe i lokalne instytucje finansowe. Forum otwarte było okazją do zapoznania się z innowacjami na obszarach wiejskich w zakresie środowiska, edukacji i usług.

Na zakończenie pierwszego dnia Kongresu samorządowcy wzięli udział w wykładzie o tym jak skutecznie przygotować się do przyszłorocznej kampanii wyborczej.

W panelach i forach pierwszego dnia udział wzięli między innymi: Marek Zagórski, Sekretarz Stanu Ministerstwa Cyfryzacji, Zdzisława Wasążnik, Dyrektor Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego, Justyna Przekopiak Dyrektor Departamentu Podatków Sektorowych, Lokalnych oraz Podatku od Gier.

Drugi dzień Kongresu poświęcony był oświacie, rozwojowi obszarów wiejskich i dyskusji nad działaniami związanymi z szacowaniem i likwidacją skutków klęsk żywiołowych.

Gośćmi byli miedzy innymi: Anna Zalewska Minister Edukacji Narodowej, Paweł Much Sekretarz Stanu, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Henryk Kowalczyk, Przewodniczący Komitetu Stałego Rady Ministrów, Ryszard Zarudzki, Podsekretarz Stanu MRiRW, Czesław Siekierski Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Parlament Europejski.

Na zakończenie obrad przyjęto stanowiska XVII Kongresu Gmin Wiejskich:

  • w sprawie: oświaty;

  • w sprawie: zmian prawa dotyczącego podziału i zmiany granic gmin;

  • w sprawie: finansowania zadań drogowych na obszarach wiejskich;

  • w sprawie: polityki rozwoju obszarów wiejskich;

  • w sprawie: zarządzania kryzysowego i usuwania skutków klęsk żywiołowych.

17 października - w Krakowie zakończył się I Kongres Polityki Miejskiej połączony z XV Kongresem Miast Polskich. Wydarzenia połączone były z obchodami 100 - lecia Związku Miast Polskich.

O tym, że polityka miejska zawsze mocno interesowała Związek Miast Polskich przypomniał otwierając Kongres Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa, wiceprezes ZMP. Od dwóch lat polityka miejska istnieje jako dokument rządowy. Brakuje podobnego dokumentu w Unii Europejskiej. Póki co mówi się o miejskim wymiarze polityk unijnych. - W Parlamencie Europejskim od dłuższego czasu przekonujemy instytucje europejskie, że polityka miejska jest potrzebna - mówił gość specjalny Kongresu, przewodniczący Intergrupy Urban, Jan Olbrycht.- Trzeba jednak pamiętać, że polityka ta, która i tak pojawia się, gdy Unia wydaje swoje przepisy, dotyczy nie tylko pieniędzy dla miast.

- Zachęcam Państwa do potraktowania urbanizacji nie tylko jako strategii radzenia sobie z problemami czy odpowiadania na potrzeby społeczeństwa, dzisiejsze, fizyczne potrzeby. Nie, wydaje mi się, że to jest szansa na stworzenie podejścia strategicznego, na wykorzystanie urbanizacji jako strategicznej siły napędowej w budowaniu wymarzonej gospodarki przyszłości. Taki właśnie wkład może wnieść urbanizacja w rozwój Państwa kraju - to z kolei słowa, jakie skierował do uczestników Kongresu Joan Clos, dyrektor wykonawczy UN-Habitat, były burmistrz Barcelony.

O miejscu miast w polityce rozwoju rozmawiali uczestnicy pierwszego podczas krakowskiego Kongresu panelu dyskusyjnego. Wzięli w nim udział Paweł Chorąży, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic, prezes ZMP, Włodzimierz Kocon, wiceprezes Zarządu BGK oraz dr Wojciech Jarczewski, dyrektor Instytutu Rozwoju Miast.

Krakowski Kongres stanowił pierwszą w Polsce, szeroką debatę o polityce miejskiej po nakreśleniu ram realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, z udziałem przedstawicieli rządu, miast i środowisk eksperckich. Wymiana opinii i dobrych praktyk pozwoli na sformułowanie rekomendacji, które przyczynią się do efektywnego wdrożenia planowanych działań, a także do skutecznego stworzenia systemu monitorowania i ewaluacji polityki miejskiej – ważnej części polityk publicznych w państwie.

Kongres Miast Polskich zorganizowany został przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020. Wsparcia finansowego udzielił też Urząd Miasta Krakowa.

SENAT

19 października - zakończyło się dwudniowe, 48. posiedzenie Senatu. W jego trakcie wprowadzono m.in. 5 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Ustawa ta reguluje zasady i tryb przyznawania dofinansowania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych tzw. prewencji wypadkowej (działalność mająca na celu zapobieganie wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym). Nowela określa m.in. kwoty wydatków na prewencję wypadkową w wysokości od 1 proc. należnych składek na ubezpieczenie wypadkowe, przewidzianych w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych; zasady konkursu o dofinansowanie, przeprowadzanego przez prezesa ZUS; maksymalną wysokość dofinansowania. Ustawa ustala także zasady przekazania Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy zadań dotyczących oceny merytorycznej projektów w tym zakresie.

Natomiast bez poprawek senatorowie przyjęli m.in. ustawę o świadczeniu rekompensacyjnym z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla. Jej celem jest uregulowanie zasad i sposobu wypłaty świadczenia rekompensacyjnego z tytułu trwałej utraty prawa do bezpłatnego węgla. Ustawa określa osoby uprawnione do otrzymania rekompensaty, przedsiębiorstwa zobowiązane do jej wypłacenia, a także wysokość tego świadczenia. A także ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Przewiduje ona objęcie emerytur przyznanych z urzędu zamiast renty z tytułu niezdolności do pracy osobom, które nie mają stażu pracy wynoszącego 20/22 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, gwarancją kwoty najniższego świadczenia przewiduje. Wprowadza ona rozwiązania zmierzające do objęcia tych emerytur gwarancją kwoty najniższego świadczenia odpowiednio w wysokości 1000 zł (wysokość najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy) albo 750 zł (wysokość najniższej renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy), z wyrównaniem od 1 marca 2017 r.

KOMISJE SEJMU

18 października - na wyjazdowym posiedzeniu w Opolu obradowała sejmowa Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Posłowie wysłuchali informacji na temat skutków powiększenia miasta Opola dla sąsiednich gmin. W 2016 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o włączeniu do Opola 12 sołectw lub ich części z czterech sąsiednich gmin – Dobrzenia Wielkiego, Dąbrowy, Komprachcic i Prószkowa. Nastąpiło to mimo protestów władz tych gmin i ich mieszkańców. Sprawą zmian i protestów Komisja zajmowała się na kilku swoich posiedzeniach. Na jednym z nich zgłoszono wniosek, by Komisja na wyjazdowym posiedzeniu zapoznała się ze sprawą na miejscu. Uczestniczący w dyskusji posłowie i przedstawiciele samorządu terytorialnego wskazywali, że na bazie doświadczeń opolskich trzeba przygotować przepisy prawne regulujące sprawę rozliczeń pomiędzy gminami w przypadku zmiany granic gmin, ich łączenia i dzielenia, w kwestiach dotyczących majątku, inwestycji i zobowiązań finansowych. Komisja zobowiązała podkomisję stałą ds. ustroju samorządu terytorialnego do podjęcia prac nad przygotowaniem stosownej inicjatywy ustawodawczej oraz zamówienia opinii ekspertów.

RADA MINISTRÓW

17 października - na posiedzeniu Rady Ministrów przyjęto sprawozdanie z prac Międzyresortowego Zespołu do oceny funkcjonowania systemu ratownictwa i zarządzania kryzysowego. Zespół odtworzył przebieg działań, jeśli chodzi o monitorowanie zagrożeń, ostrzeganie i powiadamianie ratunkowe, działania ratownicze oraz zarządzanie kryzysowe na poziomie województw, powiatów i gmin. Przebieg działań porównano z planami zarządzania kryzysowego oraz planami ratowniczymi na poziomie województwa i powiatu. Po analizie stwierdzono, że lokalne systemy reagowania, funkcjonujące w oparciu o Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy, działały prawidłowo. W okresie 10-30 sierpnia 2017 r. w kraju przeprowadzono 27,7 tys. interwencji związanych z usuwaniem skutków frontów burzowych. Tylko od 10 do 12 sierpnia br. liczba interwencji sięgnęła ponad 18,5 tys. W działaniach związanych z usuwaniem skutków nawałnic brało udział ponad 98 tys. ratowników oraz ponad 22 tys. pojazdów. Przez cały czas strażaków wspierali policjanci.

Zespół przeanalizował również działanie Systemu Powiadamiania Ratunkowego (SPR). Przykładowo, tylko 11 sierpnia br. Centrum Powiadamiana Ratunkowego (CPR) w Poznaniu odnotowało ponad 12 tys. połączeń na numer alarmowy 112, z kolei CPR w Bydgoszczy – ponad 9 tys. połączeń, a CPR w Gdańsku – 6,7 tys. połączeń. W czasie frontu burzowego, 11 i 12 sierpnia br., w związku z nadmiernym obciążeniem poszczególnych centrów powiadamiania ratunkowego, zadziałały mechanizmy zastępowalności. Zgłoszenia, które nie mogły być obsłużone we właściwym terytorialnie CPR, np. w Poznaniu czy Bydgoszczy były przekazywane do mniej obciążonych w tym czasie ośrodków.

Zespół stwierdził, że w sierpniu br. za pośrednictwem wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego przekazano ostrzeżenia, wydane przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, do powiatów, które są zobowiązane do ich przekazania gminom. Informacje z ostrzeżeniem o zagrożeniu przekazywano m.in. za pośrednictwem poczty elektronicznej, wiadomości SMS, aplikacji RSO i telefonicznie. Adresatami wiadomości, oprócz jednostek samorządu terytorialnego, były także służby, inspekcje oraz operatorzy infrastruktury krytycznej. W wielu przypadkach ostrzeżenie przesłane przez służby wojewodów utknęło na szczeblu powiatu i nie zostało przekazane gminom, np. w powiecie chojnickim, na terenie którego znajdował się obóz harcerski. Jedną z rekomendacji zespołu jest zapewnienie całodobowego obiegu informacji w administracji samorządowej. Wzmocnione miałyby zostać powiatowe centra zarządzania kryzysowego w sposób zapewniający ich integrację z systemem obiegu informacji w ramach Państwowej Straży Pożarnej. Ponadto, starostowie i wójtowie mieliby obowiązek udziału w ćwiczeniach i szkoleniach organizowanych przez wojewodę w ramach zarządzania kryzysowego.

Obecnie trwają prace nad nowym systemem ostrzegania oraz ustawą o ochronie ludności i obronie cywilnej. Głównym celem projektowanej ustawy jest prawne uregulowanie systemowych kwestii związanych z ochroną ludności i obroną cywilną. Ustawa określi kompetencje i obowiązki organów władzy i administracji publicznej, m.in. zadania ochrony ludności, organy administracji publicznej odpowiedzialne za ochronę ludności, a także organizację wykrywania zagrożeń oraz powiadamiania, ostrzegania i alarmowania.

RADA MINISTRÓW

3 października - obradowała Rada Ministrów. Na tym posiedzeniu przyjęty został m.in. projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Przewiduje on, że Organy podatkowe gmin będą zobowiązane do corocznego sporządzenia sprawozdania podatkowego na temat podatków: od nieruchomości, rolnego i leśnego. Sprawozdanie będzie przekazywane ministrowi rozwoju i finansów. Minister w rozporządzeniu określi szczegółowy zakres informacji objętych sprawozdaniem, a także wzór sprawozdania, terminy i sposób jego przekazywania oraz sposób sporządzania. Sprawozdanie po raz pierwszy ma być przygotowane za 2018 r.

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, sprawozdanie ma zawierać informacje o wysokości stawek podatku od nieruchomości, średniej cenie skupu żyta i średniej cenie sprzedaży drewna, przyjmowanych dla potrzeb wymiaru podatków (od nieruchomości, rolnego i leśnego) na terenie gminy w roku podatkowym. Sprawozdanie w tej części będzie przekazywane nie później niż do końca I kwartału roku podatkowego. W sprawozdaniu będą także zawarte zagregowane dane o podstawach opodatkowania tymi podatkami oraz o podstawach opodatkowania zwolnionych z tych podatków na mocy uchwał rad gmin. Ta część sprawozdania będzie składana nie później niż do końca III kwartału roku podatkowego.

Na tym samym posiedzeniu rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Projekt zmienia m.in. zasady opodatkowania najmu. Obecnie dochody z najmu i dzierżawy uzyskiwane przez osoby fizyczne poza działalnością gospodarczą opodatkowane są według stawek: 18 i 32 proc. Można też rozliczyć się podatkiem zryczałtowanym według stawki 8,5 proc. W nowych regulacjach zaproponowano ograniczenie stosowania stawki ryczałtu 8,5 proc. do przychodów z najmu nieprzekraczających rocznie 100 tys. zł. Przewidziano też wprowadzenie stawki ryczałtu 12,5 proc. od nadwyżki przychodów z najmu (poza działalnością gospodarczą) ponad 100 tys. zł. Rozwiązanie to pozwoli ograniczyć stosowanie preferencyjnej stawki opodatkowania tylko do podatników, którzy takie przychody traktują jako dodatkowe źródło dochodów. Limit ten będzie dotyczył łącznie małżonków. Z zeznań PIT-28 za 2015 r. wynika, że średni deklarowany przychód z najmu wyniósł 18 240 zł. W projekcie przewidziano także wprowadzenie tzw. minimalnego podatku dochodowego dla właścicieli nieruchomości komercyjnych o wartości przekraczającej 10 mln zł (chodzi m.in. o biura, centra handlowe i domy towarowe). W praktyce podatek ten obejmie dużych podatników, prowadzących działalność gospodarczą na dużą skalę. Podatnicy mający takie nieruchomości, o wartości wyższej niż 10 mln zł, będą płacili tzw. minimalny podatek od podstawy opodatkowania stanowiącej przychód ustalany na podstawie wartości nieruchomości, wynikającej z prowadzonej przez podatnika ewidencji. Od tak ustalonej podstawy opodatkowania pobierany będzie miesięczny podatek w wysokości 0,035 proc.

KOMISJE SEJMU

5 października - na posiedzeniu wyjazdowym w Przemyślu obradowała sejmowa Komisja Spraw Wewnętrznych i Administracji. Posłowie wysłuchali informacji na temat problematyki funkcjonowania wschodniej granicy Państwa na odcinku polsko-ukraińskim (bezpieczeństwo na granicy, rozbudowa drogowych i kolejowych przejść granicznych wraz z ich infrastrukturą). Informacja dotyczyła funkcjonowania wschodniej granicy na odcinku polsko-ukraińskim w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa na przejściach granicznych, wykrywalności i likwidowania przemytu z Ukrainy – głównie papierosów, narkotyków, broni – a także inwestycji drogowych i kolejowych na przejściach granicznych. W dyskusji podkreślono istotę sprawnego działania służb polskich i współpracę pomiędzy Strażą Graniczną a Służbą Celną oraz konieczność poprawy współpracy ze stroną ukraińską w ramach budowy infrastruktury przejść granicznych, w tym przejścia granicznego w Malhowicach-Niżankowicach, które planowane jest jako przejście turystyczne. Zwrócono również uwagę na problemy z rozwojem infrastruktury po stronie ukraińskiej oraz na potrzebę rozbudowy dróg dojazdowych do przejść granicznych po obu stronach, zarówno polskiej, jak i ukraińskiej. Wymieniono również notę dyplomatyczną ze stroną ukraińską w sprawie umożliwienia ruchu pieszego na przejściu w Malhowicach.

ZWIĄZEK POWIATÓW POLSKICH

3 października - Zarząd Związku Powiatów Polskich przyjął stanowisko, w którym stanowczo sprzeciwia się proponowanym w projekcie ustawy o organach administracji inwestycyjnej i nadzoru budowlanego faktycznemu odzespoleniu nadzoru budowlanego na poziomie powiatu. Starostowie przypominają, że zgodnie z przedłożonym projektem powiatowego inspektora nadzoru budowlanego ma powoływać wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego, po zasięgnięciu opinii starosty, za zgodą Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, przy czym opinia starosty nie będzie miała charakteru wiążącego. W ocenie przedstawicieli powiatów zmiana zasad powoływania i odwoływania powiatowych inspektorów nadzoru budowalnego na proponowaną w projekcie ustawy spowoduje, że zarzut braku obiektywizmu będzie można odnieść w stosunku do obiektów budowalnych, będących w zarządzie ministerstwa właściwego ds. budownictwa czy inwestycji o charakterze priorytetowym realizowanych z poziomu centralnego, z uwagi na nadzór jaki minister właściwy do spraw budownictwa, będzie sprawował nad organami nadzoru budowlanego. Zarząd ZPP niepokoi postępujące odchodzenie od modelu administracji powiatowej zespolonej, jaki został wprowadzony reformą ustrojową z 1998 r. Zgodnie z założeniami reformy powiat miał być łącznikiem pomiędzy samorządami a administracją rządową, natomiast scalenie na poziomie powiatu tzw. administracji specjalnych było uzasadnione lepszą efektywnością w realizacji zadań publicznych przez samorządy.

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa