Czy pracownicy używający prywatnego samochodu do celów służbowych podlegają badaniom lekarskim?

PRAWO PRACY - SAS 7/2012

Pytanie Sekretarza Gminy:
W 2011 r. wprowadzono zmiany w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 7 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2004 Nr 2, poz. 15 ze zm.) poprzez dodanie m.in. w §. 4 ust. 4 punktu 4 i 5. Punkt 5 brzmi: osoby posiadające prawo jazdy kategorii ......, kierujący pojazdem w ramach obowiązków służbowych.Czy wymieniony zapis może mieć zastosowanie do pracowników, którzy nie pracują jako kierowcy, a jedynie mają ustalony limit kilometrowy na używanie prywatnego samochodu do celów służbowych, w ramach przepisu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych?

Odpowiedź PRAWNIKA:
Dodane w § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia punkty 4 i 5 nie mają zastosowania do pracowników, którzy nie pracują jako kierowcy, a jedynie mają ustalony limit kilometrowy na używanie prywatnego samochodu do celów służbowych.

UZASADNIENIE:

Zgodnie z § 1.1. rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, zwrot kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, zwanych dalej „pojazdami do celów służbowych”, następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej między pracodawcą a pracownikiem, o używanie pojazdu do celów służbowych. W związku z tym pracownicy tacy nie podlegają badaniom określonym w przepisach ustawy - Kodeks pracy (dział X, rozdział VI „Profilaktyczna Ochrona Zdrowia”).
Zgodnie z art. 122. 1. ustawy - Prawo o ruchu drogowym badaniu lekarskiemu przeprowadzanemu w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem podlegają:

  • osoba ubiegająca się o wydanie prawa jazdy lub świadectwa kwalifikacji;
  • osoba ubiegająca się o przywrócenie uprawnienia do kierowania pojazdem cofniętego ze względu na stan zdrowia;
  • kierujący pojazdem skierowany przez organ kontroli ruchu drogowego, jeżeli:

– uczestniczy w wypadku drogowym, w którym jest zabity lub ranny,

– kierował pojazdem w stanie nietrzeźwości lub po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu;

  • kierujący pojazdem skierowany decyzją starosty w przypadkach nasuwających zastrzeżenia co do stanu zdrowia;
  • osoba niepełnosprawna posiadająca prawo jazdy lub pozwolenie do kierowania tramwajem, skierowana decyzją starosty na podstawie zawiadomienia powiatowego lub wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności;
  • kandydat na instruktora lub egzaminatora osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami.

W wymienionym wykazie ustawy nie występują pracownicy, którzy mają ustalony limit kilometrowy na używanie prywatnego samochodu do celów służbowych.

Anna Strmiska-Mietlińska
Zbigniew Mietliński

Podstawa prawna:
– § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 stycznia 2004 r. w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2004 Nr 2, poz. 15 z późniejszymi zmianami);
– § 1. 1. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27 z 2002 poz. 271 z późniejszymi zmianami);
– Art. 122. 1. ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późniejszymi zmianami)
– Dział X, rozdział VI ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późniejszymi zmianami)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa