Szkolna zerówka pracuje przez cały rok

AKTUALNOŚCI / ORZECZNICTWO - SAS 3/2016

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 10 kwietnia 2015 r. (sygn. akt II SA/Wa 1309/14).

Oddział przedszkolny jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola i nie wchodzi w skład struktury organizacyjnej (klas) szkoły podstawowej. W konsekwencji organizację pracy oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej określają przepisy ramowego statutu publicznego przedszkola, a nie ramowego statutu szkoły publicznej. Taki oddział przedszkolny jest więc – tak jak samodzielne przedszkole – placówką nieferyjną.

Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który zapadł 10 kwietnia 2015 r. (sygn. akt II SA/Wa 1309/14). Zaprezentowane w tym wyroku stanowisko zaaprobował Naczelny Sąd Administracyjny, który wyrokiem z 2 marca 2016 r. odrzucił skargę kasacyjną wniesioną przez dyrektora Szkoły Podstawowej w Bezrzeczu (sygn. akt I OSK 2515/15).

W OCENIE SĄDÓW

W ocenie WSA w Warszawie, a stanowisko to zaaprobował Naczelny Sąd Administracyjny, oddział przedszkolny funkcjonujący w szkole podstawowej jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola. Stanowisko takie wynika chociażby z art. 61 ust. 1 ustawy 7 września 1991 r.o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U. z 21 grudnia 2015 r., poz. 2156 ze zm.), zgodnie z którym struktura organizacyjna szkoły podstawowej obejmuje klasy I – VI. Oznacza to bowiem, że oddział przedszkolny nie wchodzi w skład struktury organizacyjnej (klas) szkoły podstawowej.
– Usytuowanie oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej nie oznacza zatem, że oddział ten staje się integralną jednostką szkoły – czytamy w uzasadnieniu wyroku WSA w Warszawie.
Natomiast w ocenie NSA stanowisko takie potwierdzają regulacje dotyczące kwestii merytorycznych, w szczególności realizowanego programu, organizacji pracy i tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli pracującymi z dziećmi, w tym np. z grupami dzieci sześcioletnich. – Oznacza to, że oddział przedszkolny w szkole podstawowej zachowuje odrębności programowe, a kształcenie i wychowanie w nim jest zorganizowane odmiennie niż w oddziałach szkoły podstawowej, a mianowicie na zasadach odnoszących się do oddziałów przedszkola, tj. zgodnie z ramowym statutem przedszkola – wskazywał NSA.
Innymi słowy organizację pracy oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej określają te same regulacje, co organizację przedszkola. Są to przepisy ramowego statutu publicznego przedszkola, stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 ze zm.). A w myśl z § 10 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ramowego statutu publicznego przedszkola, przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola. Oznacza to, że w organizacji pracy przedszkola nie są przewidziane zimowe i letnie ferie szkolne i zalicza się je do tzw. placówek nieferyjnych.
– Tę samą zasadę należy stosować do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej – ocenił Naczelny Sąd Administracyjny. – W przeciwnym razie należałoby zakładać, że warunki nauczania, wychowania i opieki w odniesieniu do dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w oddziałach przedszkolnych, zorganizowanych w szkole podstawowej istotnie różnią się (na niekorzyść) w stosunku do warunków zapewnianych dzieciom w przedszkolach publicznych – uzasadniał sąd.

KARTA TEŻ ROZRÓŻNIA

Zarówno sąd I jak i II instancji zwróciły uwagę, że dla oddziału przedszkolnego oraz dla szkoły podstawowej odrębnie uregulowane zostały zadania i organizacja pracy.
Na przykład w ustawie z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.) ustawodawca odrębnie określił status nauczycieli pracujących z grupami dzieci 6 letnich.
– Zgodnie bowiem z art. 42 ust. 3 tej ustawy tygodniowa liczba godzin obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dla nauczycieli przedszkoli i innych placówek przedszkolnych pracujących z grupami dzieci 6 letnich wynosi 22 godziny – wskazywał NSA.
 Tak więc niezależnie od tego czy oddział przedszkolny usytuowany jest w przedszkolu, czy też w szkole podstawowej, tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli jest taki sam.
– Co więcej jest on wyższy aniżeli tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w szkole podstawowej, który wynosi 18 godzin – uzasadniał NSA.


Jakub Gortyński

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa