Czy rada gminy może zróżnicować w uchwale stawkę opłaty za zajęcie pasa drogowego w zależności od umiejscowienia reklamy?

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU - SAS 3/2021

PYTANIE

Czy rada gminy w podjętej uchwale może zróżnicować stawkę opłaty za zajęcie pasa drogowego w zależności od tego, czy reklama została umieszczona w obszarze zabudowanym, czy poza nim? Czy jest to dopuszczalne?

ODPOWIEDŹ

Rada gminy nie może przyjąć takiego kryterium zróżnicowania stawki opłaty za zajęcie pasa drogowego.

Z artykułu 40 ust. 9 pkt 1 ustawy o drogach publicznych (dalej u.d.p.) wynika uprawnienie rady do zróżnicowania stawek opłat z uwzględnieniem: kategorii drogi, której pas drogowy zostaje zajęty. Zgodnie z art. 2 ust. 1 u.d.p. drogi publiczne zostały podzielone na następujące kategorie: drogi krajowe, drogi wojewódzkie, drogi powiatowe i drogi gminne. Przy czym ulice leżące w ciągu tych dróg, należą do tej samej kategorii, co te drogi (art. 2 ust. 2 u.d.p.). Regulacja ta zatem w żaden sposób nie nawiązuje do kwestii położenia drogi publicznej w obszarze zabudowanym lub poza nim.
Pogląd powyższy potwierdza rozstrzygnięcie nadzorcze NK-I.4131.132.2020.ASzc wojewody lubuskiego z dnia 30 października 2020 r., z którego wynika, że rada gminy nie może uzależnić wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego w zależności od tego, czy umieszczenie infrastruktury technicznej nastąpiło w lub poza obszarem zabudowanym. Artykuł 40 ust. 9 u.d.p. w sposób enumeratywny wylicza kryteria, którymi należy kierować się ustalając wysokość stawek opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego dla dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego. Enumeratywne wyliczenie tych kryteriów oznacza, że rada gminy, ustalając stawki opłat, nie może brać pod uwagę żadnych innych kryteriów niż te, które zostały wymienione w tym przepisie. Stanowisko takie potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 2 lutego 2006 r., sygn. akt IV SA/Wr 465/2004; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 6 lutego 2008 r., sygn. akt VI SA/Wa 1824/2007; wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 7 sierpnia 2008 r., sygn. akt GSK 151/2008; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 26 maja 2010 r., sygn. akt II SA/Go 233/2010; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z21 stycznia 2011 r., sygn. akt: III SA/Wr 818/10).

Aneta Podgajna

PODSTAWA PRAWNA:
– Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz.470)
– Rozstrzygnięcie nadzorcze NK-I.4131.132.2020.ASzc wojewody lubuskiego z dnia 30 października 2020 r. (Dz. Urz. Woj. Lubuskiego z dnia 4 listopada 2020 r. Poz. 2520)

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa