Zasady przyznawania pracownikowi samorządowemu fakultatywnych składników wynagrodzenia muszą być określone w regulaminie wynagradzania

ORZECZNICTWO SĄDU NAJWYŻSZEGO I SĄDÓW POWSZECHNYCH

Postanowienie Sądu Najwyższego z 27 lutego 2019 r., sygn. akt III PK 82/18

Warunkiem koniecznym, umożliwiającym wypłatę fakultatywnych składników wynagrodzenia pracownikom samorządowym, jest określenie przez pracodawcę w regulaminie wynagradzania zasad i sposobu ich przyznawania oraz wypłacania.

Zgodnie z treścią art. 36 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych. Wbrew tej regulacji także inne niż podane kryteria mają wpływ na wysokość wynagrodzenia pracownika samorządowego. Pracownikowi samorządowemu przysługuje, poza wynagrodzeniem zasadniczym, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne. Pracownikowi samorządowemu, z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań, może zostać przyznany dodatek specjalny.
Podstawowym, obligatoryjnym i stałym składnikiem wynagrodzenia jest wynagrodzenie zasadnicze, które pracownik samorządowy zawsze będzie otrzymywał. Prawo do otrzymywania pozostałych składników wynagrodzenia jest uzależnione od spełnienia innych dodatkowych warunków, często niezależnych od pracownika. Te zaś można dzielić na obligatoryjne, które zawsze będą się należały po spełnieniu przez pracownika określonych ustawą warunków (np. dodatek za wieloletnią pracę po upływie 5 lat zatrudnienia
czy nagroda jubileuszowa) oraz fakultatywne – zależne od uznania pracodawcy. Takim dodatkiem jest dodatek przysługujący z powodu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych oraz dodatek przysługujący z powodu okresowego powierzenia dodatkowych zadań. Ustawodawca wyraźnie przyjął, że pracodawca może w tych sytuacjach przyznać dodatek specjalny. Treść przepisu art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych nie wskazuje jednak przesłanek nabycia, wysokości i okresu przyznawania dodatku. W tym zakresie ustawa o pracownikach samorządowych, podobnie jak w przypadku dodatku funkcyjnego, przewiduje, że warunki i sposób przyznawania tego dodatku mają być określone w regulaminie wynagradzania (art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych). Innymi słowy warunkiem koniecznym, umożliwiającym wypłatę fakultatywnych składników wynagrodzenia, jest określenie przez pracodawcę w regulaminie wynagradzania zasad i sposobu ich przyznawania oraz wypłacania.

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa