Projekt uchwały o udzieleniu pomocy de minimis w rolnictwie powinien zostać przedłożony Prezesowi UOKiK oraz Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi

ROZSTRZYGNIĘCIA NADZORCZE RIO - 4/2022

Uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 11 stycznia 2022 r., nr 2.26.2022

Projekt uchwały przewidującej udzielenie pomocy de minimis powinien zostać przedłożony Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a jeżeli przewidziana w nim pomoc może mieć również charakter pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, także ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa. Naruszenie procedury podejmowania uchwał należy zaliczyć do istotnych naruszeń, skutkujących nieważnością uchwały.

Tak wynika z uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie, stwierdzającej nieważność uchwały Sejmiku Województwa Mazowieckiego, zmieniającej uchwałę w sprawie zasad udzielania i rozliczania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych na obszarze Województwa Mazowieckiego.
Zgodnie z § 1 pkt 1 lit.a badanej uchwały „Do wniosku [o udzielenie dotacji – przyp. autora] w przypadku, gdy Wnioskodawca w zakresie przyznanej dotacji może zostać uznany za przedsiębiorcę – informację o pomocy publicznej otrzymanej w roku, w którym Wnioskodawca ubiega się o pomoc publiczną oraz w ciągu dwóch poprzedzających lat lub oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, zgodnie z zasadami określonymi w art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 743) oraz zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.Urz.UE L 352 z 24.12.2013, str. 1, z późn. zm.)”.
Z treści cytowanych zapisów badanej uchwały wnioskować należy, że przedmiotowe dotacje mogą być udzielane m.in. podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Tym samym mogą mieć zastosowanie przepisy o pomocy de minimis, o której mowa w ustawie o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, zaś udzielenie tej pomocy powinno uwzględniać warunki jej dopuszczalności, określone w przepisach prawa Unii Europejskiej, w tym w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.U.UE L z 2013 r. Nr 352, str. 1 z późn. zm.). Dlatego – w ocenie Kolegium RIO w Warszawie – w odniesieniu do badanej uchwały należało zatem spełnić wymogi proceduralne, określone w art. 7 ust. 3 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, zgodnie z którymi projekt uchwały, przewidującej udzielenie pomocy de minimis, powinien zostać przedłożony Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w terminie 14 dni może przedstawić zastrzeżenia dotyczące przejrzystości zasad udzielania pomocy. Niezależnie od powyższego wskazać należy, że wobec braku jednoznacznej identyfikacji „wnioskodawcy”, jak również braku wykluczenia w badanej uchwale podmiotów, które mogą spełniać warunki do objęcia pomocą de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, ww. dotacja może mieć również charakter programu pomocowego, przewidującego udzielanie pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, o którym mowa w art. 7 ust. 3a ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Jak bowiem wynika ze wskazanego przepisu, taki projekt programu pomocowego podlega zgłoszeniu ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa, który w terminie 14 dni może przedstawić zastrzeżenia dotyczące przejrzystości zasad udzielania pomocy. Tym samym zaniechanie zgłoszenia uprawnionemu organowi projektu uchwały, w którym przewiduje się udzielenie pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, stanowi istotne naruszenie art. 7 ust. 3a ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
W trakcie badania uchwały, RIO w Warszawie ustaliło, że projekt badanej uchwały nie został zgłoszony do UOKiK oraz Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wyżej wymieniony obowiązek przedkładania stosownego projektu uchwały, przewidującego udzielenie pomocy de minimis/de minimis w rolnictwie, Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa, stanowi jeden z elementów procedury podejmowania uchwały w ww. zakresie przedmiotowym. Zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych, naruszenie procedury podejmowania uchwał należy zaliczyć do istotnych naruszeń, skutkujących nieważnością uchwały (tak: wyrok NSA z dnia
17 lutego 2016 r., sygn. akt II FSK 3595/1).

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa