Przegląd legislacyjny

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY - SAS 6 / 2014

Dz.U. z 2013 r. poz. 1650; Dz.U. z 2014 r. poz. 7, 186, 486, 490, 503; M.P. z 2014 r. poz. 324

 

PRAWO ENERGETYCZNE

Od dnia 30 kwietnia 2014 r. obowiązuje ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 490).

Zmiana ma na celu przedłużenie do dnia 31 marca 2015 r. obecnie funkcjonującego systemu wsparcia wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w jednostkach wysokosprawnej kogeneracji, z wyłączeniem jednostek opalanych metanem uwalnianym i ujmowanym przy dołowych robotach górniczych w czynnych, likwidowanych lub zlikwidowanych kopalniach węgla kamiennego lub gazem uzyskiwanym z przetwarzania biomasy, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. nr 169, poz. 1199, z późn. zm.), dla których system wsparcia został ustalony do dnia 31 marca 2019 r.

 

PRAWO O RUCHU DROGOWYM

Od dnia 30 kwietnia 2014 r. obowiązuje ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 486). 

Celem nowelizacji jest zapewnienie automatycznego przekazywania do innych państw członkowskich UE zapytań i informacji oraz uzyskiwania od tych państw, a następnie przekazywania krajowym podmiotom uprawnionym danych rejestracyjnych pojazdów oraz danych właścicieli lub posiadaczy pojazdów, w przypadku popełnienia naruszeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego podczas kierowania tymi pojazdami w innym państwie członkowskim niż państwo ich rejestracji, a wskutek tego ułatwienie identyfikacji sprawców ww. naruszeń.
Jak wskazali twórcy nowelizacji w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zapewnienia równego traktowania kierowców popełniających naruszenia, niezbędne jest ułatwienie egzekwowania przepisów w stosunku do osób kierujących pojazdami zarejestrowanymi w innych państwach członkowskich UE lub kierujących pojazdami zarejestrowanymi w Rzeczypospolitej Polskiej na terenie innych państw UE. W tym celu należy wdrożyć system transgranicznej wymiany informacji dotyczących określonych naruszeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, niezależnie od tego, czy mają one charakter karny czy administracyjny, zapewniając państwu członkowskiemu popełnienia naruszenia dostęp do danych rejestracyjnych pojazdów oraz danych właścicieli i/lub posiadaczy pojazdów z państwa rejestracji pojazdu.

 

OŚWIATA

Od dnia 1 maja 2014 r. obowiązuje ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 7).

Celem nowelizacji jest wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 stycznia 2013 r. (sygn. sprawy K 38/12), w którym Trybunał stwierdził niezgodność art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP, a w konsekwencji – niekonstytucyjność rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz.U. nr 26, poz. 232, z późn. zm.).

W związku z powyższym zmiany polegają na określeniu:

  • kryteriów rekrutacji do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i placówek, w tym wskazania grup kandydatów o szczególnym statusie uprzywilejowania, wynikającym z Konstytucji, ze względu na sytuację osobistą lub rodzinną albo szczególne zdolności czy osiągnięcia;
  • zasad przeprowadzania rekrutacji do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i placówek, w szczególności wskazania hierarchii poszczególnych kryteriów;
  • procedury przeprowadzania rekrutacji, w tym procedury odwoławczej w przypadku odmowy przyjęcia kandydata do publicznego przedszkola, publicznej innej formy wychowania przedszkolnego, publicznej szkoły czy placówki oraz zasad ujawniania i przetwarzania danych osobowych uczestników procesu rekrutacji.

Twórcy nowelizacji podkreślili, że projektowane w wyżej wymienionych obszarach rozwiązania kształtują definicję „zasady powszechnej dostępności publicznych przedszkoli, szkół i placówek”, jako podstawę do ubiegania się o przyjęcie do wybranego przedszkola, szkoły albo placówki na równych, przejrzystych i możliwych do spełnienia warunkach, lecz bez gwarancji, że osoba zainteresowana zostanie przyjęta do wybranej jednostki.

 

NOWA USTAWA O CUDZOZIEMCACH

Od dnia 1 maja 2014 r. obowiązuje ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1650).

Twórcy nowej ustawy wskazali na pilną potrzebę uproszczenia obowiązujących przepisów oraz odformalizowania niektórych procedur, szczególnie dla cudzoziemców przebywających już w Polsce, którzy nie naruszają prawa polskiego, nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego, a ich pobyt nie wiąże się z obciążeniami dla systemu pomocy społecznej.
Nowa ustawa wprowadza nowe rodzaje zezwoleń na pobyt cudzoziemców w Polsce np. zezwolenie na pobyt czasowy w celu prowadzenia badań naukowych. Ponadto wydłużono okres, na jaki wydaje się zezwolenie na pobyt czasowy z dwóch do maksimum trzech lat. Cudzoziemiec ma czas na złożenie wniosku o kolejne zezwolenie na pobyt czasowy do ostatniego dnia legalnego pobytu w Polsce, a nie (jak dotychczas) najpóźniej 45 dni przed upływem ważności poprzedniej karty pobytu lub wizy. W nowej ustawie nie ma także obowiązku dołączania do wniosku w sprawie legalizacji pobytu tytułu prawnego do lokalu. Wystarczające jest wykazanie, że cudzoziemiec ma zapewnione miejsce zamieszkania, chociażby w postaci umowy najmu lub potwierdzenie meldunku czasowego. Zmieni się także formularz wniosku o pobyt czasowy; aktualny formularz należy pobrać ze strony odpowiedniego urzędu wojewódzkiego.
Nowa ustawa zakłada także przemodelowanie przepisów określających zasady zwalczania nielegalnej imigracji ujęte dotychczas w rozdziale 8 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach. Wynika to ze zmiany podejścia do wydalania cudzoziemców, którą prezentuje dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/115/WE w sprawie wspólnych norm i procedur stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do powrotów nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich. Dyrektywa odstępuje od dotychczasowej konstrukcji przymusowego wydalania cudzoziemców i kładzie nacisk na dobrowolny powrót do krajów pochodzenia nielegalnie przebywających w UE obywateli państw trzecich. Projekt uwzględnia również potrzebę transponowania do prawa polskiego postanowień szeregu innych dyrektyw.

 

SKRZYNKI POCZTOWE

Od dnia 7 maja 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie oddawczych skrzynek pocztowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 506).

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 40 ust. 5 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. i określa:

  • wymagania, jakim powinny odpowiadać oddawcze skrzynki pocztowe,
  • usytuowanie oddawczych skrzynek pocztowych,
  • warunki dostępu dla operatorów pocztowych do oddawczych skrzynek pocztowych.

 

DOCHODY Z OPŁAT I KAR W GMINACH I POWIATACH

W dniu 8 maja 2014 r. opublikowano w Monitorze Polskim Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 24 kwietnia 2014 r. w sprawie średniej krajowej dochodów gmin i powiatów w 2013 r. przypadających na jednego mieszkańca (M.P. z 2014 r. poz. 324).

Obwieszczenie ogłoszono na podstawie art. 404 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.). Wynika z niego, że średnia krajowa dochodów z roku poprzedniego przypadających na jednego mieszkańca, osiągnięta w 2013 r. z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6 tej ustawy, wyniosła:
dla gmin – 10,74 zł; dla powiatów – 2,53 zł.

 

INFORMATYZACJA

Od dnia 11 maja 2014 r. obowiązuje ustawa z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 183).

Nowelizacja ustawy o informatyzacji zakłada stworzenie mechanizmów oraz instrumentów umożliwiających wykorzystanie, rozwój i usprawnienie funkcjonowania ePUAP oraz wprowadzenie w przepisach dotyczących procedury administracyjnej rozwiązań, które zapewnią ułatwienie świadczenia e-usług.

Zgodnie z nowelizacją następuje w szczególności:

  • wprowadzenie obowiązku posługiwania się przez podmioty publiczne elektroniczną skrzynką podawczą (ESP), spełniającą standardy określone i opublikowane na ePUAP przez właściwego ministra,
  • wprowadzenie kompleksowej regulacji nakładającej na podmioty publiczne obowiązek przekazywania ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji wzorów dokumentów elektronicznych w celu umieszczenia ich w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych oraz opisu usługi możliwej do zrealizowania przy wykorzystaniu wzoru w celu zamieszczenia go w katalogu usług na ePUAP, jak również udostępniania formularzy elektronicznych,
  • wprowadzenie możliwości wystawiania na ePUAP usług przez podmioty inne niż podmioty publiczne,
  • rozszerzenie sieci punktów potwierdzania profilu zaufanego ePUAP.

Zmiany proponowane w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz Ordynacji podatkowej, dotyczą:

  • rozszerzenia przedmiotu zgody strony lub innego uczestnika postępowania na komunikowanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
  • wprowadzenia fikcji e-doręczenia,
  • rozszerzenie dostępu strony do akt sprawy drogą elektroniczną,
  • dopuszczenie formy elektronicznej dla czynności, dla których aktualnie zastrzeżona jest forma pisemna, np. wezwania na rozprawę, sporządzenia przez urzędnika adnotacji, ustanowienia pełnomocnictwa, składania zeznań i wyjaśnień,
  • dopuszczenia stosowania elektronicznych kopii dokumentów papierowych uwierzytelnionych przez wnoszącego pismo jako jego załączników.

Z kolei zmiany w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi dotyczą:

  • wprowadzenia rozwiązania, w którym mechanizmy elektronicznego zarządzania dokumentacją będą wspierały dotychczasowy sposób prowadzenia akt sprawy sądowej,
  • zapewnienia stronie postępowania dostępu on-line do akt sprawy,
  • wprowadzenie możliwości składania pism procesowych w formie dokumentu elektronicznego w postępowaniu przed sądami administracyjnymi,
  • uregulowanie kwestii doręczania e-pism przez sądy administracyjne (trzy przesłanki dopuszczalności elektronicznego doręczenia: żądanie strony, zgoda strony, złożenie do sądu pisma w formie dokumentu elektronicznego).

Należy podkreślić, że w odniesieniu do sądów administracyjnych ustawodawca przewidział długie vacatio legis – opisane wyżej zmiany w odniesieniu do sądów administracyjnych wejdą w życie dopiero po upływie 36 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy tj. w dniu 11 lutego 2017 r. (patrz: rubryka „orzecznictwo”).

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

 

 

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa