Rada miasta może wprowadzić odstępstwo od zakazu spożywania alkoholu w miejscach publicznych, ale nie od sprzedaży

ROZSTRZYGNIĘCIA NADZORCZE WOJEWODÓW - SAS 5 / 2023

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 4 sierpnia 2023 r., nr 73/2023

Prawodawca lokalny może wprowadzić tylko odstępstwo od zakazu spożywania alkoholu w miejscach publicznych (oczywiście przy zaistnieniu ustawowych przesłanek). Ustawodawca nie upoważnił jednak rady gminy do wprowadzenia odstępstw od zakazu sprzedaży napojów alkoholowych.

Tak wynika z rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, stwierdzającego nieważność uchwały rady miasta, zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia na terenie miasta maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych, zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania, odstępstw od zakazu spożywania oraz ograniczeń sprzedaży napojów alkoholowych w części dotyczącej § 1 pkt 1 badanej uchwały, nadającego nowe brzmienie § 4 w zakresie zwrotu „sprzedaży i podawania napojów alkoholowych”.
W § 1 pkt 1 badanej uchwały postanowiono, że „W uchwale rady miasta (…) w sprawie ustalenia na terenie miasta (…) maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych, zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania, odstępstw od zakazu spożywania oraz ograniczeń sprzedaży napojów alkoholowych, wprowadza się następujące zmiany: 1) § 4 uchwały otrzymuje brzmienie: „§ 4. Wprowadza się odstępstwo od zakazu sprzedaży i spożywania napojów alkoholowych w poniższych miejscach publicznych na terenie miasta (…). Tymczasem, stosownie do brzmienia art. 14 ust. 2b ustawy „Rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, w określonym miejscu publicznym na terenie gminy odstępstwo od zakazu spożywania napojów alkoholowych, jeżeli uzna, że nie będzie to miało negatywnego wpływu na odpowiednie kształtowanie polityki społecznej w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi, o której mowa w art. 2 ust. 1, i nie będzie zakłócało bezpieczeństwa i porządku publicznego”. Z powyższego przepisu wynika zatem, że prawodawca lokalny może wprowadzić tylko odstępstwo od zakazu spożywania alkoholu w miejscach publicznych (oczywiście przy zaistnieniu ustawowych przesłanek). Ustawodawca nie upoważnił jednak rady gminy do wprowadzenia odstępstw od zakazu sprzedaży napojów alkoholowych, jak uczyniła to rada miasta w § 1 pkt 1 badanej uchwały, nadającym nowe brzmienie § 4 uchwały. Wobec powyższego, w ocenie organu nadzoru prawodawca lokalny w zakresie zwrotu „sprzedaży napojów alkoholowych” wykroczył poza delegację ustawową określoną w art. 14 ust. 2b ustawy. Rada miasta, realizując przysługujące jej kompetencje, powinna ściśle uwzględniać wytyczne, zawarte w upoważnieniu kompetencyjnym. Przedmiotowa uchwała, będąca aktem prawa miejscowego, jest bowiem źródłem powszechnie obowiązującego prawa na obszarze danej gminy, musi zatem respektować unormowania zawarte w aktach prawnych wyższego rzędu.

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa