Status miasta na prawach powiatu także dla miast liczących powyżej 70 tys. mieszkańców?

AKTUALNOŚCI / TEMAT MIESIĄCA - SAS 7/2015

16 czerwca br. do Sejmu wpłynął senacki projekt nowelizacji ustawy o samorządzie powiatowym, stwarzający możliwość nadania statusu miasta na prawach powiatu miastom, które z dniem 31 grudnia 1998 r. przestały być siedzibą wojewody i wobec których, na wniosek rady miejskiej, odstąpiono od nadania im praw powiatu, a także innym miastom liczącym powyżej 70 tys. mieszkańców.

O statusie miasta na prawach powiatu traktuje obecnie art. 91 ustawy o samorządzie powiatowym (dalej: u.s.p.). Zgodnie z jego aktualnym brzmieniem, prawa powiatu przysługują miastom trzech kategorii:

  • miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców;
  • miastom, które z dniem 31 grudnia 1998 r. przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu (z prawa do złożenia wniosku o zaniechanie nadania statusu miasta na prawach powiatu skorzystały wówczas trzy miasta wojewódzkie: Piła, Sieradz oraz Ciechanów);
  • miastom, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

Ani przepis art. 91 u.s.p., ani inne powszechnie obowiązujące przepisy prawa, nie stwarzają możliwości wystąpienia przez zainteresowane miasta o nadanie im statusu miasta na prawach powiatu, ani też odwrócenia skutku prawnego dokonanej już czynności prawnej w postaci złożenia wniosku przez radę miasta, które było siedzibą województwa, o odstąpienie nadania statusu miasta na prawach powiatu. Innymi słowy, uzyskanie statusu miasta na prawach powiatu jest obecnie, ze względu na brak procedur, niemożliwe.
Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest możliwość nadania statusu miasta na prawach powiatu miastom, które status ten utraciły w związku z ich połączeniem z powiatem ziemskim w trybie art. 3 ust. 4 u.s.p. Regulacja ta ma jednakże charakter szczególny, znajdując zastosowanie jedynie do miast, którym status miasta na prawach powiatu przysługiwał po 30 maja 2001 r., a został przez nie utracony w związku ze zmianami w zasadniczym podziale terytorialnym. Omawiany wyjątek znalazł dotychczas zastosowanie jedynie do miasta Wałbrzych, które jako jedyne polskie miasto utraciło status miasta na prawach powiatu. Inne miasta, tj. miasta, które nigdy statusu miasta na prawach powiatu nie uzyskały, lub też w trakcie reformy dobrowolnie z tego statusu zrezygnowały, nie mają obecnie możliwości skorzystania z dobrodziejstwa omawianej regulacji.

INICJATYWA SENACKA

W związku z tym, iż obecnie obowiązujące przepisy nie stwarzają możliwości uzyskania przez zainteresowane miasta statusu miasta na prawach powiatu, 18 marca br. grupa senatorów wystąpiła z wnioskiem do Marszałka Senatu o wszczęcie procedury zmierzającej do zainicjowania procedury ustawodawczej prowadzącej do zmiany ustawy o samorządzie powiatowym oraz niektórych innych ustaw. Złożony pierwotnie przez grupę senatorów projekt nowelizacji zakładał stworzenie podstaw prawnych do uzyskania statusu miast na prawach powiatu jedynie miastom, które w trakcie reformy dobrowolnie zrezygnowały z tego statusu. Wniesiony ostatecznie do Sejmu projekt nowelizacji został jednakże w trakcie prac senackich rozbudowany. Złożona w dniu 16 czerwca br. inicjatywa senacka zakłada obecnie wprowadzenie możliwości nadania statusu miasta na prawach powiatu, dla dwóch kategorii miast:
miast, które z dniem 31 grudnia 1998 r. przestały być siedzibą wojewody i wobec których, na wniosek rady miejskiej, odstąpiono od nadania praw powiatu,
miast liczących powyżej 70 tys. mieszkańców.

Tym samym, jeżeli zaproponowane przez Senat rozwiązanie wejdzie w życie, to nie tylko Ciechanów, Piła i Sieradz, jak pierwotnie zakładano, ale również inne miasta, o ile liczyć będą powyżej 70 tys. mieszkańców, jak np. Inowrocław i Lubin, będą mogły złożyć wniosek do Rady Ministrów o nadanie im statusu powiatu grodzkiego. Równocześnie, nowe przepisy otworzą możliwość do ubiegania się w przyszłości o status miasta prawa powiatu dla każdego samorządu miejskiego, którego liczba mieszkańców przekroczy wyznaczony w nowych przepisach próg 70 tys. mieszkańców.

Do nadania statusu miasta na prawach powiatu znajdować będą zastosowanie przepisy rozdziału 1 u.s.p. dotyczące zmian w podziale terytorialnym na szczeblu powiatowym, co oznacza, że status miasta na prawach powiatu będzie nadawany w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, a jego uzyskanie będzie musiało być poprzedzone m.in. konsultacjami społecznymi oraz uzyskaniem przez zainteresowaną jednostkę opinii wojewody i rady powiatu ziemskiego.

W uzasadnieniu do projektu omawianej nowelizacji podkreślono, że kreowanie warunków prawnych do utworzenia powiatów grodzkich stwarza realną szansę na szybszy rozwój miast poprzez dostęp do finansowania europejskiego dedykowanego specjalnie tej grupie samorządów, a także przez zwiększenie dostępu do środków z narodowego programu  budowy dróg lokalnych oraz skumulowanie w jednym ośrodku miejskim zarządzania i odpowiedzialności.

W uzasadnieniu do projektu wskazano także, że ewentualne zmniejszenie dochodów powiatów ziemskich po wydzieleniu nowych powiatów grodzkich będzie się wiązało z koniecznością zwiększenia wydatków z budżetu państwa. Podkreślono przy tym jednak, że dwa z nowo utworzonych miast na prawach powiatu (Ciechanów i Piła) będą zobowiązane do dokonywania wpłat do budżetu państwa przeznaczonych na część równoważącą subwencji ogólnej dla powiatów oraz finansowania zadań w zakresie dróg publicznych w większym niż dotychczas zakresie.

LIKWIDACJA DUALIZMU STRUKTUR SAMORZĄDOWYCH

Wniesiony przez Senat projekt ustawy wzbudza rozbieżne oceny. Jego przeciwnicy wskazują m.in. że po wyłączeniu miast na prawach powiatów z powiatów ziemskich, te drugie będą miały trudności w realizowaniu zadań publicznych ze względu na znaczne ograniczenie potencjału ekonomicznego, co będzie się przekładać na zahamowanie nowych działań inwestycyjnych i trudności w realizacji inwestycji rozpoczętych. Jego zwolennicy zwracają natomiast uwagę na trudności, z jakimi borykają się obecnie dużej wielkości miasta bez praw powiatowych, podkreślając, że mają one problemy ze zdublowaną administracją, nie mogą samodzielnie zarządzać drogami, czy prowadzić spójnej polityki oświatowej i inwestycyjnej. Brak praw grodzkich utrudnia także walkę z bezrobociem, ponieważ stosowne środki finansowe i uprawnienia posiadają powiatowe urzędy pracy. Według zwolenników nowelizacji, likwidacja dualizmu struktur samorządowych, jaka nastąpi po utworzeniu miasta na prawach powiatu, nie tylko usprawni wykonywanie zadań publicznych, ale również poprzez skoncentrowanie środków publicznych w granicach miasta będzie stanowić główną przyczynę jego szybszego rozwoju.

PRZEDWCZESNY SPÓR

Nie ulega wątpliwości, iż stanowiska prezentowane przez każdą ze stron sporu są mniej lub bardziej uzasadnione. Wydaje się jednak, że toczony spór jest sporem przedwczesnym. Ocena zdolności do wykonywania zadań publicznych, tak przez samorządy miejskie ubiegające się o status miasta na prawach powiatu, jak powiaty ziemskie, z których ośrodki miejskie miałyby podlegać wyłączeniu, powinna być bowiem dokonywana w odniesieniu do konkretnej zmiany terytorialnej w trakcie postępowania o jej dokonanie z uwzględnieniem konkretnych prognoz i analiz, tak jak ma to miejsce przy dokonywaniu każdej innej zmiany terytorialnej. Obecnie należy natomiast odpowiedzieć na pytanie, czy sama możliwość uzyskania statusu miasta na prawach powiatu jest zmianą terytorialną, która realizuje konstytucyjne cele kształtowania ustroju terytorialnego naszego kraju. Uznając, że nadanie w przeszłości tych praw niektórym miastom realizowało te cele, uznać należy, iż również obecnie taka zmiana terytorialna może, potencjalnie, przysłużyć się do lepszego uwzględnienia poczucia przynależności terytorialnej mieszkańców danego miasta i lepszego wykonywania zadań przez samorząd. Otwartym pozostaje natomiast pytanie, czy zakres podmiotowy regulacji umożliwiających uzyskanie statusu miasta na prawach powiatu winien być ograniczony do miast liczących powyżej 70 tys. mieszkańców, zwłaszcza iż w trakcie prac senackich pojawiały się glosy, by próg liczebności mieszkańców kwalifikujący do nadania praw powiatowych obniżyć do 50 tys. mieszkańców.
Jakie stanowisko w przedmiocie omówionej inicjatywy senackiej zajmie Sejm, trudno obecnie przewidzieć.

Anna Kudra
Michał Jagodziński
prawnicy w Kancelarii Prawnej
Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu

SPIS TREŚCI

Przegląd legislacyjny

AKTUALNOŚCI / PRZEGLĄD LEGISLACYJNY - SAS 7/2015

Dz.U. z 2015 r. poz. 727, 745, 761, 852.

POMOC DLA OBSZARÓW WIEJSKICH

Od 28 maja 2015 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 maja 2015 r. w sprawie składania wniosków za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej (Dz.U. z 2015 r. poz. 727)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 42 ust. 6 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. poz. 349) i określa:

1) działania, w ramach których wnioski o przyznanie pomocy mogą być składane za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej;
2) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełniać formularz wniosku o przyznanie pomocy w ramach działań, o których mowa w pkt. 1, wniosku o przyznanie pomocy technicznej oraz wniosku o płatność w ramach pomocy technicznej, umieszczony na stronie internetowej;
3) szczegółowe warunki i tryb składania wniosków, o których mowa w pkt. 2, za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej, w tym format pliku, w jakim będą dołączane do wniosku kopie dokumentów w postaci elektronicznej.


DANE OSOBOWE

Od 30 maja 2015 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 11 maja 2015 r. w sprawie trybu i sposobu realizacji zadań w celu zapewniania przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych przez administratora bezpieczeństwa informacji (Dz.U. z 2015 r. poz. 745)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 36a ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1182 i 1662) i określa tryb i sposób:
1) sprawdzania zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowania sprawozdania w tym zakresie;
2) nadzorowania:
a) opracowania i aktualizowania dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych osobowych oraz środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną,
b) przestrzegania zasad określonych w dokumentacji, o której mowa w lit. a.


ZDOLNOŚĆ DO SŁUŻBY WOJSKOWEJ

Od 6 czerwca 2015 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 czerwca 2015 r. w sprawie orzekania o zdolności do zawodowej służby wojskowej oraz właściwości i trybu postępowania wojskowych komisji lekarskich w tych sprawach (Dz.U. z 2015 r. poz. 761)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 5 ust. 8 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1414 i 1822) i określa:

1) wykaz chorób lub ułomności uwzględniany przy orzekaniu o zdolności do zawodowej służby wojskowej oraz do służby poza granicami państwa wraz ze wskazaniem kategorii zdolności do zawodowej służby wojskowej;
2) wykaz chorób i ułomności uwzględniany przy orzekaniu o zdolności do pełnienia służby w poszczególnych rodzajach Sił Zbrojnych i rodzajach wojsk oraz na poszczególnych stanowiskach służbowych wymagających szczególnych predyspozycji zdrowotnych wraz ze wskazaniem kategorii zdolności do zawodowej służby wojskowej;
3) wykaz chorób i ułomności uwzględniany przy orzekaniu o ograniczonej zdolności do pełnienia zawodowej służby wojskowej w poszczególnych rodzajach Sił Zbrojnych i rodzajach wojsk oraz na określonych stanowiskach służbowych wraz ze wskazaniem kategorii zdolności do zawodowej służby wojskowej;
4) właściwość i tryb postępowania wojskowych komisji lekarskich;
5) tryb kierowania do wojskowych komisji lekarskich żołnierzy zawodowych i osób ubiegających się o powołanie do zawodowej służby wojskowej;
6) szczegółowe warunki orzekania o zdolności do zawodowej służby wojskowej;
7) szczegółowe warunki orzekania o ograniczonej zdolności do zawodowej służby wojskowej;
8) szczegółowe warunki orzekania o zdolności do służby wojskowej poza granicami państwa;
9) tryb rozpatrywania sprzeciwów wobec projektów orzeczeń wojskowych komisji lekarskich oraz uchylania orzeczeń w trybie nadzoru;
10)sposób ustalania związku chorób oraz śmierci ze służbą wojskową;
11) wzór skierowania do wojskowych komisji lekarskich;
12) wzory orzeczeń wydawanych przez wojskowe komisje lekarskie.


REFERENDUM

W dniu 19 czerwca 2015 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 czerwca 2015 r. o zarządzeniu ogólnokrajowego referendum (Dz.U. z 2015 r. poz. 852)

Referendum zarządzono na podstawie art. 125 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 60 pkt 2 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz.U. z 2015 r. poz. 318). Pytania w referendum mają następujące brzmienie:

„Czy jest Pani/Pan za wprowadzeniem jednomandatowych okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej?”
„Czy jest Pani/Pan za utrzymaniem dotychczasowego sposobu finansowania partii politycznych z budżetu państwa?”
„Czy jest Pani/Pan za wprowadzeniem zasady ogólnej rozstrzygania wątpliwości co do wykładni przepisów prawa podatkowego na korzyść podatnika?”
Referendum wyznaczono na dzień 6 września 2015 r.
Udzielenie odpowiedzi pozytywnej „TAK” oznacza zgodę, zaś udzielenie odpowiedzi negatywnej „NIE” oznacza brak zgody:
1) na wprowadzenie jednomandatowych okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (odpowiedź na pytanie pierwsze);
2) na utrzymanie dotychczasowego sposobu finansowania partii politycznych z budżetu państwa (odpowiedź na pytanie drugie);
3) na bezpośrednie wpisanie do ustawy – Ordynacja podatkowa zasady, zgodnie z którą w przypadku istnienia wątpliwości prawnych organ zobowiązany jest wątpliwości te rozstrzygać na korzyść podatnika (odpowiedź na pytanie trzecie).
Kampania w środkach masowego przekazu rozpocznie się 21 sierpnia 2015 r. a zakończenie kampanii referendalnej nastąpi 4 września 2015 r. Głosowanie odbędzie się w dniu 6 września 2015 r. w godzinach 600-2200.

SPIS TREŚCI

„Skarga na uchwałę komisji w sprawie konkursu na dyrektora szkoły”

AKTUALNOŚCI - SAS 7/2015

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 kwietnia 2015 r., sygn. akt I OPS 5/14

Teza: „Uchwała komisji konkursowej o odmowie dopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego na stanowisko dyrektora szkoły podjęta na podstawie § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. Nr 60, poz. 373, ze zm.) nie jest aktem, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r. poz. 270, ze zm.).”

Przedstawione zagadnienie prawne wyłoniło się w związku z rozpoznawaniem skargi kasacyjnej Burmistrza Miasta Sompolno od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 4 grudnia 2013 r., IV SA/Po 761/13 w sprawie ze skargi na uchwałę z dnia 19 czerwca 2013 r. komisji konkursowej, powołanej przez Burmistrza, w przedmiocie odmowy dopuszczenia do postępowania konkursowego. Wyrokiem tym uchylono zaskarżoną uchwałę komisji w przedmiocie odmowy dopuszczenia skarżącej do postępowania konkursowego w części dotyczącej § 2 punktu 5 i 6 (pkt 1).

NSA uznał, że poszczególne czynności podejmowane w postępowaniu konkursowym przez komisję, w tym czynność polegająca na odmowie dopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego, która przyjmuje formę uchwały zamieszczonej w protokole po przeprowadzeniu tego postępowania (§ 4 ust. 2 rozporządzenia), nie mieszczą się w kategoriach aktów oraz czynności wymienionych w art. 3 § 2 p.p.s.a. Podejmowane przez komisję czynności nie są bowiem ani rozstrzygnięciem indywidualnym mającym postać decyzji administracyjnej lub postanowienia, ani też nie są aktem prawa miejscowego lub też „innym aktem podjętym w sprawie z zakresu administracji publicznej”. Rozstrzygnięcie komisji nie może też być kwalifikowane jako „inny akt lub czynność z zakresu administracji publicznej dotyczący uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa”. W ocenie NSA uznanie uchwały komisji konkursowej za inny niż określony w pkt. 1-3 § 2 art. 3 p.p.s.a. akt lub czynność z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa stanowi chybiony zabieg interpretacyjny, biorąc bowiem pod uwagę postulat racjonalności ustawodawcy, kwestionowanie wyników wykładni gramatycznej bez ważnych powodów natury aksjologicznej jest niezgodne z literą prawa. NSA podkreślił, że nie może być mowy o zamykaniu kandydatowi drogi sądowej, gdyż będące aktem z art. 3 § 2 pkt 6 p.p.s.a. zarządzenie organu prowadzącego szkołę, wydawane na podstawie § 8 ust. 2 rozporządzenia, jest wynikiem dokonanej przez ten organ obligatoryjnej oceny konkursu (a więc i wydanej uchwały komisji), także pod względem nieuzasadnionego niedopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego, jak również innych nieprawidłowości, które mogły mieć wpływ na wynik konkursu. Zdaniem NSA kontrolą sądową nie mogą być objęte wszystkie kolejne czynności czy akty wydane na poszczególnych etapach postępowania konkursowego na stanowisko dyrektora szkoły publicznej. Kontrola ta nie musi obejmować rozstrzygnięć wstępnych, pod warunkiem, że ostateczne rozstrzygnięcie podlega kontroli sądowej. Dlatego – jak zaznaczył NSA – brak możliwości zaskarżenia uchwały komisji konkursowej, jako niespełniającej definicji aktu z art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. w żaden sposób nie zamyka kandydatowi możliwości kwestionowania wyniku konkursu przed sądem administracyjnym, a jedynie prawo do obrony zostaje przesunięte w czasie. Co więcej, właśnie odwrotna sytuacja, a więc możliwość kwestionowania zarówno uchwały komisji konkursowej z § 4 rozporządzenia, jak i zarządzenia wydanego na podstawie § 8 rozporządzenia w odrębnych postępowaniach mogłaby prowadzić do podważenia racjonalności postępowania konkursowego i wykluczających się ocen.

SPIS TREŚCI

Odstąpienie od opłat na drogach

AKTUALNOŚCI - SAS 7/2015

W dniu 25 czerwca 2015 r. Sejm RP uchwalił nowelizację ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym.

Celem tej nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w szczególności w przypadku zwiększenia jego natężenia. Zgodnie z nowymi przepisami, zarządcy dróg płatnych – w sytuacjach wyjątkowych, zagrażających bezpieczeństwu ruchu lub je zmniejszających – będą mogli zrezygnować z pobierania opłat od kierowców za przejazd autostradą lub jej odcinkiem. Nowelizacja przewiduje też, że minister właściwy do spraw transportu określi w rozporządzeniu, w odniesieniu do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, sposób ustalania wystąpienia zagrożenia lub zdarzenia zmniejszającego bezpieczeństwo ruchu drogowego, biorąc pod uwagę porę i kategorię dnia, porę roku i płynność ruchu.
Prezydent RP podpisał nowelizację 26 czerwca 2015 r. i w tym dniu weszła ona w życie.

SPIS TREŚCI

Wyprawka szkolna

AKTUALNOŚCI - SAS 7/2015

W dniu 23 czerwca 2015 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie rządowego programu pomocy uczniom w 2015 r. – „Wyprawka szkolna” i wydała rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych.

Zgodnie z programem w roku szkolnym 2015/2016 pomoc skierowana zostanie do 3 grup uczniów:

  • najmłodszych uczestników edukacji szkolnej – uczniów klas III szkoły podstawowej oraz klas III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia;
  • uczniów, którzy w roku szkolnym 2015/2016 kontynuują naukę według nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego lub podstawy programowej kształcenia w zawodach odpowiednio na poziomie klasy IV technikum;
  • uczniów niepełnosprawnych: słabowidzących; niesłyszących; słabosłyszących; z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w stopniu umiarkowanym lub znacznym; z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją; z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera; z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wyżej wymieniona.

Podstawą do skorzystania z pomocy przez uczniów niepełnosprawnych będzie posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie z programem, uczniowie niepełnosprawni mają prawo do dofinansowania zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego lub podręczników do kształcenia w zawodach, dopuszczonych do użytku przez ministra edukacji. Dofinansowanie może także dotyczyć zakupu materiałów edukacyjnych – w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Program zakłada także pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników i materiałów edukacyjnych, która będzie przysługiwać:
uczniom pochodzącym z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, o którym mowa w ustawie z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, w wysokości obowiązującej na dzień wejścia w życie rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych (w roku szkolnym 2015/2016 dochód na osobę w rodzinie nie może przekraczać 574 zł);
uczniom pochodzącym z rodzin niespełniających kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, o którym mowa w ustawie z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, w przypadkach określonych w ustawie z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, na podstawie decyzji dyrektora szkoły, do której uczęszcza uczeń, uwzględniającej lokalne warunki ekonomiczne i społeczne (np. ciężka choroba, przemoc, alkoholizm lub narkomania w rodzinie);
uczniom niepełnosprawnym uczęszczającym w roku szkolnym 2015/2016 do szkół: podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, w tym do szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub do szkół artystycznych.

SPIS TREŚCI

Spis_treści_7/2015

SPIS TREŚCI - SAS 7 / 2015

AKTUALNOŚCI

Wyprawka szkolna
Odstąpienie od opłat na drogach
Rewolucja w Prawie budowlanym
Proces karny w „amerykańskim stylu”
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody

ORZECZNICTWO

„Skarga na uchwałę komisji w sprawie konkursu na dyrektora szkoły”

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY

TEMAT MIESIĄCA

Status miasta na prawach powiatu także dla miast liczących powyżej 70 tys. mieszkańców?

ANALIZY

Źródła finansowania samorządów

KOMENTARZE

Idą zmiany?
Zielone światło dla likwidacji budżetowego absurdu
Podział terytorialny nieadekwatny do wyzwań

Z SAMORZĄDU

Triumf samorządu terytorialnego – 25 lat wolności Polski

FUNKCJONOWANIE SAMORZADU

Przyznanie inicjatywy uchwałodawczej mieszkańcom gminy
Pomoc finansowa na zakup żywności
Dotacja na ucznia przejętego z innej gminy
Gmina przyznaje stypendia sportowcom
Podstawa prawna do podjęcia uchwały prawodawczej przez radę gminy

POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

Grzywna za nieprzekazanie skargi w sprawie informacji publicznej
Kiedy strona nie może cofnąć odwołania
Stwierdzenie niedopuszczalności odwołania
Opłata za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
Obowiązek udostępniania akt sprawy stronie pozbawionej wolności

FINANSE SAMORZĄDU

Błąd w kwocie podatku
Opłata za zajęcie pasa drogowego
Zaleganie z opłatą prolongacyjną
Czy opłata skarbowa z tytułu pełnomocnictwa jest jednorazowa?
Ulgi na przyzakładowe żłobki i przedszkola?

POWIATY

Wniosek o dane z operatu ewidencyjnego
Problem zgłoszeń zamiaru budowlanego składanych staroście
Wydawanie poleceń starostom przez wojewodów

PRAWO PRACY

Wykształcenie zastępcy kierownika USC
Emerytura częściowa wójta
Nauczyciel wspierający w przedszkolu z oddziałami integracyjnymi
Procedura uzyskania urlopu dla poratowania zdrowia

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Zmiany, których należy się spodziewać
Gdy wykonawca składa nieprawdziwe informacje
Brak możliwości ograniczenia formy przekazywanych dokumentów

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa