Sposób i procedura pobierania opłat za korzystanie z mienia komunalnego

AKTUALNOŚCI / ROZSTRZYGNIĘCIA NADZORCZE WOJEWODY - SAS 2 / 2016

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z 12 stycznia 2016 r. stwierdzające nieważności § 2 uchwały rady miejskiej z 3 grudnia 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie z mienia komunalnego.

W niniejszej sprawie Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie opłat za korzystanie z mienia komunalnego. W toku przeprowadzonego postępowania nadzorczego Wojewoda Mazowiecki stwierdził, że § 2 uchwały w sposób istotny narusza przepisy art. 4 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236 ze zm.). W uchwale ustalono bowiem, że część opłat za korzystanie z mienia komunalnego będą regulowane w kasie urzędu miejskiego, bądź przelewem na wskazane konto; natomiast opłaty wynikające z pozostałych punktów będą dokonywane u inkasentów, określonych odrębną uchwałą rady miejskiej. Organ nadzoru zwrócił uwagę, że Rada przyjęła jako podstawę prawną uchwały art. 7 ust 1 pkt 11 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. Tymczasem powołany art. 4 ust 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej upoważnia radę gminy do ustalenia wysokości cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego. W ocenie Wojewody mazowieckiego wskazany przepis nie daje natomiast uprawnień radzie gminy do ustalenia sposobu oraz procedury pobierania opłat. Takie uprawnienie jest bowiem przypisane organowi wykonawczemu gminy w myśl przepisów art. 30 ust 1 i ust 2 ustawy o samorządzie gminnym.

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa