Ujawnienie wyników konkursu przed upowszechnieniem informacji o naborze

AKTUALNOŚCI / ORZECZNICTWO - SAS 5 / 2016

Wyrok WSA w Łodzi z 28 lutego 2014 r., sygn. akt III SA/Łd 1126/13

Wyrokiem z 21 kwietnia 2016 r., sygn. akt I OSK 1626/14 NSA oddalił skargę kasacyjną od wyroku WSA w Łodzi z 28 lutego 2014 r., sygn. akt III SA/Łd 1126/13, który stwierdził bezskuteczność czynności dotyczącej postępowania konkursowego na stanowisko Naczelnika Wydziału Dróg w Starostwie Powiatowym. W pierwszej kolejności Sąd – powołując się na orzecznictwo sądowoadministracyjne – wskazał, że rozstrzygnięcia wyników konkursu, w tym konkursu na wyższe stanowiska w służbie cywilnej, są aktami stosowania prawa przez organ administracji i podlegają kognicji sądów administracyjnych (postanowienie NSA z dnia 13 grudnia 2003 r., sygn. akt II SA 1432/00, postanowienie NSA z 9 maja 2001 r., sygn. akt II SA 3381/00, wyrok NSA z 14 lutego 2001 r., sygn. II SA 2908/00, wyrok NSA z 24 kwietnia 2012 r. sygn. akt I OSK 857/12, LEX 1145133, wyrok NSA z 31 sierpnia 2004 r., sygn. akt OSK 460/04, LEX nr 156420).
Sąd wskazał, że przyjęte w ustawie o pracownikach samorządowych zasady otwartości i konkurencyjności mają gwarantować możliwość udziału w konkursie wszystkich osób spełniających warunki formalne niezbędne do objęcia stanowiska (np. w zakresie posiadanego wykształcenia i stażu pracy), a ponadto zapewniać równe ich traktowanie przez organ administracji publicznej, który z mocy ustawy ma kompetencje do obsadzania określonych stanowisk.  Sąd zwrócił uwagę, że nabór na wolne stanowisko urzędnicze składa się z trzech etapów tj. ogłoszenia o naborze (art. 13 ustawy), rozstrzygnięcia merytorycznego (art. 14 ustawy) oraz podania do publicznej wiadomości wyników naboru (art. 15 ustawy). W opisywanej sprawie Sąd uznał, że postępowanie konkursowe nie zostało przeprowadzone w sposób gwarantujący równe szanse wszystkim uczestnikom, albowiem informacja o wyniku naboru nie została niezwłocznie upowszechniona przez umieszczenie na tablicy informacyjnej w Starostwie Powiatowym oraz nie została opublikowana w Biuletynie. Sąd zwrócił uwagę, że protokół z przeprowadzonego naboru kandydatów na wolne stanowisko pracy oraz informacja o wyniku naboru zostały ogłoszone po około miesiącu od rozstrzygnięcia merytorycznego przez Komisję Rekrutacyjną. Sąd przyznał rację skarżącej, że działania Starosty, polegające na naruszeniu obowiązku niezwłocznego upowszechnienia informacji o wyniku naboru naruszają nie tylko art. 15 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, ale także zasadę obiektywizmu.

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa