Likwidacja Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych

AKTUALNOŚCI - SAS 6 / 2013

W dniu 7 maja 2013 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o likwidacji Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych (FRIK). Fundusz funkcjonuje od 1 stycznia 2004 r. na podstawie ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. (Dz. U. Nr 223, poz. 2218 ze zm.) i służy wspieraniu rozwoju regionalnego przez udzielanie preferencyjnych kredytów na przygotowanie przez gminy, związki gmin, powiaty i związki powiatów dokumentacji niezbędnej do przygotowania projektów inwestycji komunalnych, przewidzianych do współfinansowania z funduszy Unii Europejskiej środków pochodzących z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Środki Funduszu przeznacza się m.in. na udzielanie preferencyjnych kredytów przeznaczonych na pokrycie kosztów przygotowania dokumentacji, pokrywanie kosztów oceny wniosku o preferencyjny kredyt przeznaczony na pokrycie kosztów przygotowania dokumentacji oraz pokrywanie kosztów emisji obligacji, wykup obligacji oraz spłatę pożyczek i kredytów wraz z odsetkami i innymi kosztami obsługi obligacji, pożyczek i kredytów.

Jednostki samorządu terytorialnego wykazywały jednak niewielkie zainteresowanie wsparciem udzielanym przez FRIK (Rząd podał, że w IV kw. 2012 r. nie wpłynął do BGK żaden wniosek o kredyt), co wynika przede wszystkim z możliwości pozyskania tańszego sfinansowania dokumentacji projektowej inwestycji komunalnych z banków komercyjnych, a także wsparcia na te cele w formie dotacji (pomoc bezzwrotna) w ramach programu Pomoc Techniczna. 

Rada Ministrów zadecydowała, że środki pozostające w dyspozycji Funduszu, czyli ok. 51,9 mln zł –  trafią do budżetu państwa. Nie oznacza to jednak, że zostaną one wykorzystane do innych celów niż realizacja zadań przez j.s.t. Ustalono bowiem, że środki te zostaną uwzględnione w projekcie ustawy budżetowej na 2014 r. w rezerwie celowej na dofinansowanie zadań własnych samorządu terytorialnego.

Co istotne, wejście w życie tej regulacji nie będzie miało wpływu na te projekty komunalne, które obecnie są wspierane środkami z Funduszu, bowiem Bank Gospodarstwa Krajowego będzie prowadził obsługę udzielonych kredytów do czasu ich całkowitej spłaty. Ponadto przewidziano zabezpieczenie dla BGK środków na zobowiązania z tytułu już zawartych umów kredytowych. Wnioski o udzielenie kredytów, które wpłyną do BGK po dniu ogłoszenia ustawy, nie będą przez bank rozpatrywane, natomiast decyzje dotyczące wniosków, które wpłyną do dnia ogłoszenia ustawy, BGK podejmie najpóźniej do dnia wejścia w życie ustawy.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa