Obowiązkowy konkurs na sekretarz gminy

AKTUALNOŚCI - SAS 1/2013

W Sejmie RP złożone są poselskie projekty nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych (druk nr 497 „o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych” oraz druk nr 498 „o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa”), które zawierają propozycje wprowadzenia przepisu uniemożliwiającego zatrudnienie określonej osoby na stanowisku sekretarza gminy w drodze powierzenia obowiązków. Podyktowane to jest praktyką stosowaną w niektórych urzędach, w których ustawowy obowiązek zatrudnienia sekretarza wypełnia się poprzez zatrudnienie osoby pełniącej obowiązki sekretarza. Ponadto projekt przewiduje określenie maksymalnego terminu, w którym powinien zostać zorganizowany otwarty nabór na stanowisko sekretarza.

Dodatkowo posłowie proponują ograniczyć zatrudnienie na wyższe stanowisko w drodze tzw. awansu wewnętrznego. Zgodnie z art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko. W takim przypadku nie jest organizowany obligatoryjny w innych przypadkach otwarty nabór. Wiele kontrowersji wywołuje możliwość awansowania pracowników zajmujących stanowiska pomocnicze lub obsługi na stanowisko urzędnicze. Wprawdzie szereg autorów wyklucza tego rodzaju możliwość wskazując na możliwość stosowania awansu wewnętrznego wyłącznie w ramach danej grupy pracowników. Niemniej jednak w wielu urzędach stosowana jest odmienna praktyka. Z tego powodu projekt zawiera propozycję wprowadzenia jednoznacznie brzmiącej regulacji ograniczającej awans tylko do określonej grupy stanowisk.

Projekt przewiduje jednoznaczny obowiązek odwołania ze stanowiska pracownika skazanego w drodze prawomocnego wyroku lub rozwiązania z nim umowy.
W stanowisku Rady Ministrów wobec poselskich propozycji zawarto m.in. stwierdzenie, że proponowane rozwiązania dotyczące sekretarzy „wychodzą naprzeciw sygnalizowanym wątpliwościom w zakresie prawidłowości polityki kadrowej prowadzonej w urzędach administracji samorządowej”. Rząd w swoim stanowisku podkreślił rolę, jaką w strukturze urzędu jednostki samorządu terytorialnego pełni sekretarz, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu i realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi. Propozycja poselska może zatem uzyskać odpowiednią akceptację i stać się częścią obowiązującego porządku prawnego, choć Rząd proponuje wprowadzenie przepisu przejściowego normującego obsadę wolnego w dniu wejścia w życie ustawy stanowiska.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa