Można zrezygnować z tablicy ogłoszeń o przetargach

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE - SAS 7/2012

Ustawa Prawo zamówień publicznych obliguje zamawiającego, aby ogłoszenia o przetargu zamieszczał między innymi w miejscu powszechnie dostępnym w swojej siedzibie

Przyjęło się, że wskazane wymogi spełniane są przez tablice ogłoszeń. Jednak w świetle obowiązujących przepisów, co potwierdza opinia Urzędu Zamówień Publicznych, zamawiający może umieszczać treść ogłoszeń, zmian ogłoszeń o zamówieniu oraz informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty na elektronicznej tablicy informacyjnej.

Siedzibą zamawiającego, w której ma być zamieszczone ogłoszenie, informacja o jego zmianie, czy też o wyborze oferty najkorzystniejszej, jest budynek, w którym zamawiający prowadzi swoją działalność, a miejscem powszechnie dostępnym w tej siedzibie jest miejsce, do którego osoby niebędące pracownikami zamawiającego mają swobodny dostęp, tj. bez przepustek, pozwoleń, haseł dostępu oraz opłat itp., i w którym mogą zapoznać się bezpośrednio z treścią ogłoszenia, zmian do niego oraz informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty.

CZY TYLKO TABLICA OGŁOSZEŃ

Ustawodawca nie określa w sposób bezwzględny metody zamieszczenia wskazanych wyżej informacji w siedzibie zamawiającego, koncentrując się jedynie na zapewnieniu wszystkim podmiotom zainteresowanym (nie tylko wykonawcom) nieskrępowanego dostępu do ich treści. Urząd Zamówień Publicznych podkreśla, iż w praktyce powyższe dyspozycje są realizowane przez zamawiających w drodze zamieszczenia ogłoszenia czy zmian w jego treści w siedzibie zamawiającego na tzw. tablicy ogłoszeń. 
Jednakże powyższa praktyka nie przekreśla możliwości zamieszczenia wskazanych powyżej informacji w publicznie dostępnym miejscu w siedzibie zamawiającego w inny sposób, np. poprzez upublicznienie ogłoszenia za pośrednictwem ogólnie dostępnej elektronicznej tablicy informacyjnej (ekranu sterowanego dotykiem), oznaczonej jako miejsce publikacji ogłoszeń i innych informacji o czynnościach podejmowanych przez zamawiającego w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.
W ocenie Urzędu Zamówień Publicznych, jeżeli przyjęty przez zamawiającego sposób zamieszczenia wskazanych powyżej informacji w jego siedzibie nie będzie prowadził do ograniczeń w zakresie dostępu do nich dla wszystkich zainteresowanych, a w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego znajdzie się również czytelna informacja o miejscu publikacji informacji na sterowanej elektronicznie tablicy informacyjnej, można uznać go za spełniający warunek zamieszczenia „w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego”.

PRZESŁANKA „NIELIMITOWANEJ DOSTĘPNOŚCI”

Jako kluczową przesłankę warunkującą dopuszczalność publikacji ogłoszenia, zmian jego treści oraz informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty jest zapewnienie przez zamawiającego jej nielimitowanej dostępności (przez co należy rozumieć: brak opłat za korzystanie oraz brak haseł), czego skutkiem jest umożliwienie swobodnego przeglądania informacji przez osoby niebędące pracownikami zamawiającego. Ponadto, elektroniczna tablica informacyjna powinna znajdować się w specjalnie wydzielonym miejscu w siedzibie zamawiającego, które powinno być oznaczone w sposób jasny i czytelny.

ODPOWIEDNIA TECHNIKA PUBLIKACJI

Informacja powinna być publikowana poprzez zastosowanie techniki umożliwiającej zapoznanie się z nią w sposób nielimitowany, ciągły, bezpośredni oraz w zakresie obejmującym jej pełną treść. Urząd Zamówień Publicznych zwraca uwagę, iż dostęp do informacji powinien odbywać się przy pomocy prostej i jasnej instrukcji korzystania z ekranu dotykowego.
Zwraca również uwagę, iż skorzystanie z dobrodziejstwa elektronicznej tablicy informacyjnej wymaga podjęcia przez zamawiającego pewnych czynności zmierzających do zapewnienia jej takiej funkcjonalności, jaką cechuje się publikowanie ogłoszeń i informacji w tradycyjnej papierowej formie. Co wymaga podkreślenia, i na co zwraca uwagę Urząd Zamówień Publicznych, tylko sposób publikacji spełniający warunki opisane powyżej jest zgodny z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.

Łukasz Mackiewicz

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa