Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 września 2009 r., sygn. akt II OSK 1067/09

„Rada gminy zobowiązana jest zawsze do zajęcia
określonego stanowiska w sprawie wyboru kandydata na ławnika”

W rozpatrywanej sprawie kandydatura na ławnika do orzekania w sądzie została zgłoszona Radzie m. st. Warszawy, lecz została ona odrzucona uchwałą zespołu opiniującego kandydatury na ławników sądów powszechnych, ponieważ zespół ten uznał, że skarżący nie spełnienia przesłanek określonych w art. 158 § 1 pkt 2 i 6 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych (dalej: u.s.p.) tj. że nie jest osobą o nieskazitelnym charakterze oraz nie jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do wykonywania funkcji ławnika. NSA zwrócił uwagę, że pomimo treści art. 160 § 1 u.s.p., zgodnie z którym ławników do sądów okręgowych oraz do sądów rejonowych wybierają rady gmin, których obszar jest objęty właściwością tych sądów w głosowaniu tajnym - kandydatura skarżącego nie została w ogóle przekazana organowi stanowiącemu gminy pod głosowanie. Tymczasem rada gminy zawsze musi podjąć uchwałę aprobującą lub odrzucającą tą kandydaturę. Jednocześnie jako błędne uznał NSA stanowisko Sądu I instancji, że niespełnianie przez kandydata na ławnika przesłanek pozytywnych określonych w art. 158 u.s.p. lub spełnianie przesłanek negatywnych wymienionych w art. 159 u.s.p. eliminuje możliwość jego udziału w wyborach na ławników, albowiem jedynym organem właściwym w sprawach dotyczących wyboru ławników jest rada gminy (art. 160 § 1 u.s.p.).

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa