Umowy na odbieranie odpadów powinny być wypowiedziane

TEMAT MIESIĄCA - SAS 4 / 2013

Po nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, na nowo określono obowiązki gminnych jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami.

Zmiany w obowiązującym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi polegają przede wszystkim na obligatoryjnym przejęciu przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych. Określono, że gminy zobowiązane są wyłaniać w drodze przetargu podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, co pozwoli zwolnić właścicieli nieruchomości z obowiązku podpisywania umów na odbieranie odpadów komunalnych z podmiotami prowadzącymi działalność w tym zakresie. Za przejęcie ww. obowiązków gmina będzie pobierała od właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która będzie uwzględniała koszty:

  • odbierania, 
  • transportu,
  • zbierania,
  • odzysku, w tym recyklingu,
  • a także unieszkodliwiania odpadów zgodnie z obowiązującą hierarchią postępowania z odpadami.

Od 1 lipca 2013 r. zgodnie z art. 6h ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy są zobowiązani ponosić na rzecz gmin, na terenie których położone są ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Dodatkowo, właściciele nie są w obecnym stanie prawnym, w przeciwieństwie do stanu sprzed nowelizacji, zobowiązani do zawarcia umowy na odbieranie odpadów komunalnych z podmiotem posiadającym odpowiednie zezwolenie. 

 

WAŻNE
Żaden przepis ustawy nie stanowi o ważności dotychczas zawartej umowy. Należy zatem pamiętać, że umowy dotychczas zawarte pomiędzy właścicielami nieruchomości a przedsiębiorcami na odbieranie odpadów komunalnych nie wygasają z mocy prawa.


INTERPRETACJA MŚ

Taką interpretację przedstawiło Ministerstwo Środowiska, które wskazało, że zawarte umowy są stosunkiem cywilnoprawnym, w który ustawodawca nie powinien nadmiernie ingerować. Wskazano natomiast, że zasadne jest, aby dotychczasowe umowy zawarte przez mieszkańców z firmami zajmującymi się wywozem odpadów komunalnych, rozwiązywano z odpowiednim okresem wypowiedzenia zawartym w umowie. Każda umowa zawarta pomiędzy właścicielem nieruchomości a odbierającym odpady komunalne powinna zawierać zapis o trybie i warunkach jej rozwiązania przez jedną ze stron i w tym trybie właściciele nieruchomości będą mogli rozwiązać dotychczasowe umowy na odbieranie odpadów komunalnych.
Jak wskazało Ministerstwo, teoretycznie właściciel nieruchomości może pozostawić dotychczasową umowę na odbieranie odpadów komunalnych bez rozwiązywania jej, jednakże nie zwalnia go to z ustawowego obowiązku uiszczania na rzecz gminy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Skoro zatem gmina zapewni odbieranie wszystkich wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, to nieuzasadnionym jest pozostawienie bez rozwiązania dotychczasowej umowy. Decyzję w tym zakresie Ministerstwo pozostawia wszakże właścicielowi nieruchomości, wskazując jednak na logiczną konieczność takiego posunięcia.

AKCJA INFORMACYJNA

Ustawa zobowiązuje gminę po podjęciu uchwał, stanowiących podstawę nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, do przeprowadzenia kampanii informacyjnej o obowiązkach właścicieli nieruchomości, wynikających z tychże uchwał, a także o terminie wdrożenia nowego systemu. Wspomniana akcja informacyjna powinna się odbyć z odpowiednim wyprzedzeniem, w celu odpowiednio wcześniejszego rozwiązania umów przez właścicieli nieruchomości.

Janusz Groński

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa