Rada miejska nie może upoważnić burmistrza do zaciągania zobowiązań finansowych, wykraczających poza rok budżetowy 2023

SĄDY O SAMORZĄDACH – BIULETYN SAMORZĄDOWCA 5 / 2023

Uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 29 sierpnia 2023 r., nr XXV/1072.2023

Wskazanie w uchwale w sprawie zaciągnięcia zobowiązań finansowych, wykraczających poza rok budżetowy, źródła dochodu nieprzewidzianego w wieloletniej prognozie finansowej (WPF), stanowi istotne naruszenie art. 58 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w zakresie niespełnienia wymogu wskazania prawidłowego źródła pokrycia zobowiązania.

Tak wynika z uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie, stwierdzającej nieważność uchwały rady miejskiej w sprawie upoważnienia burmistrza miasta i gminy do zaciągnięcia zobowiązań przekraczających rok budżetowy w całości – z powodu naruszenia art. 58 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, poprzez wskazanie w uchwale źródła pokrycia zobowiązania jako dotacji celowej z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków w roku 2024, które to źródło nie znajduje odzwierciedlenia w wieloletniej prognozie finansowej miasta i gminy w roku 2024.
Rada miejska postanowiła upoważnić burmistrza miasta i gminy do zaciągania zobowiązań finansowych, wykraczających poza rok budżetowy 2023, na rok 2024 do kwoty 1 mln zł, z przeznaczeniem na udzielenie dotacji celowych na realizację inwestycji, realizowanych w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków. W trakcie postępowania nadzorczego ustalono, że obowiązująca Wieloletnia Prognoza Finansowa Miasta i Gminy na lata 2023-2034 nie przewiduje w roku 2024 dochodów z tytułu dotacji z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
Zgodnie z art. 58 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym uchwały i zarządzenia organów gminy, dotyczące zobowiązań finansowych, wskazują źródła, z których zobowiązania te zostaną pokryte. Z powyższego wynika, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w uchwale dotyczącej zaciągania zobowiązań, winien wskazać realne źródła, którymi pokryje zaciągnięte zobowiązania. Z kolei zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wieloletnia prognoza finansowa powinna być realistyczna i określać dla każdego roku objętego prognozą co najmniej dochody majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku oraz wydatki majątkowe budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Według art. 226 ust. 2a ustawy o finansach publicznych, do wieloletniej prognozy finansowej dołącza się objaśnienia przyjętych wartości, co pozwala na weryfikację danych, ujętych w wieloletniej prognozie finansowej. Brak wprowadzenia zmian w wieloletniej prognozie finansowej, polegających na wprowadzeniu w roku 2024 dochodów z tytułu dotacji celowych na realizację inwestycji realizowanych w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, powoduje, że wskazane w badanej uchwale w sprawie zaciągnięcia zobowiązania na rok 2024 źródło pokrycia tego zobowiązania ze środków z tytułu dotacji celowej z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, nie jest realne, gdyż nie znajduje odzwierciedlenia w obowiązującej wieloletniej prognozie finansowej miasta i gminy.
Wskazanie w uchwale w sprawie zaciągnięcia zobowiązań finansowych, wykraczających poza rok budżetowy 2023, źródła dochodu nieprzewidzianego w wieloletniej prognozie finansowej, stanowi istotne naruszenie art. 58 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w zakresie niespełnienia wymogu wskazania prawidłowego źródła pokrycia zobowiązania.

oprac. Jakub Gortyński

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa