Informatyzacja urzędów
AKTUALNOŚCI - SAS 8 / 2013
W dniu 30 lipca br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw przedłożony przez ministra administracji i cyfryzacji. Projekt zakłada następujące zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego (analogiczne także w Ordynacji podatkowej):
- poszerzenie zgody strony (lub innego uczestnika postępowania) na stosowanie drogi elektronicznej w procesie komunikowania się poprzez dopuszczenie wyrażenia zgody na stałe kontaktowanie się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
- wprowadzenie nowej przesłanki dopuszczającej stosowanie e-doręczeń przez organ (samo złożenie elektronicznego podania obliguje organ do komunikacji drogą elektroniczną);
- wprowadzenie fikcji e-doręczenia dokumentów (w przypadku nieodebrania pisma w formie dokumentu elektronicznego w terminie czternastu dni od dnia pierwszego zawiadomienia dokument uważa się za doręczony);
- rozszerzenie zakresu dostępu wglądu w akta sprawy w organach administracji publicznej, w których działa system elektronicznego zarządzania dokumentacją;
- dopuszczenie stosowania formy dokumentu elektronicznego dla udzielania pełnomocnictwa procesowego, złożenia zeznań lub wyjaśnień, wezwania na rozprawę, sporządzenia przez urzędnika adnotacji;
- dopuszczenie stosowania elektronicznych kopii dokumentów papierowych uwierzytelnionych przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP (skany dokumentów).
Z kolei w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi zakłada się wprowadzenie systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją w sądach administracyjnych, jako mechanizmu wspierającego prowadzenia akt sprawy sądowej. Zakłada się także możliwość wglądu w akta sprawy prowadzone w postaci elektronicznej (alternatywa dla dotychczasowego sposobu zapoznania się z treścią pism w sprawie, tj. osobistego stawiennictwa w siedzibie sądu). Również w odniesieniu do sądów administracyjnych projektuje się kompleksowe uregulowanie kwestii tworzenia i doręczania dokumentów elektronicznych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej z wykorzystaniem ESP/podpisu elektronicznego oraz wprowadzenie fikcji e-doręczenia dokumentów.